افتادگی پلک ؛ جراحی برای بیماری یا زیبایی؟

دیدگاه‌ها برای افتادگی پلک ؛ جراحی برای بیماری یا زیبایی؟ بسته هستند
4
زمان مطالعه: 6 دقیقه
افتادگی پلک چیست؟ علائم این بیماری را می‌شناسید؟ اصلا می‌دانستید که افتادگی پلک بدون جراحی هم قابل درمان است؟ با مجله دلتا همراه باشید.
درمان-افتادگی-پلک

افتادگی پلک یا پتوز یکی دیگر از بیماری های مربوط به صورت و چشم است؛ البته این بیماری به فلج صورت، گل مژه و دیگر مشکلات ارتباطی ندارد؛ شاید یکی از دلایل عمده کشیده شدن پوست پلک افزایش سن باشد؛ همین مسئله است که بسیاری از افراد را به سمت جراحی های زیبایی یا پزشکی می‌کشاند.

 البته بسیاری از آن ها ضروری است؛ چون افتادگی پلک اگر به چشم صدمه وارد کند یا باعث کاهش بینایی شود؛ یک بیماری تلقی می‌شود که باید به فکر درمان آن بود؛ نگران نباشید؛ همه چیز درباره افتادگی پلک اینجا در مجله دلتا؛ منتظر شما است؛ با ما همراه باشید.

پتوز

افتادگی پلک ( پتوز ) چیست ؟

افتادگی پلک یا پتوز یک بیماری است که معمولا در آن پوست بالای پلک با پیری مواجه می‌شود و در اثر آن ممکن است پوست خاصیت ارتجاعی خود را از دست بدهد که البته با تومور های چشمی هم بی‌ارتباط نیست؛ این بیماری ممکن است پایین چشم فرد بیمار را هم درگیر کند، شاید یکی از علت های پف کردن زیر چشم ها همین باشد.

این بیماری چشمی ممکن است به دلایل مختلفی مثل بالا رفتن سن، صدمه چشمی یا دلایل مادرزادی و ژنتیکی در فرد ایجاد شود که البته قابل پیشگیری و درمان است؛ اگر شما به دلایل ژنتیکی و مادرزادی به این بیماری مبتلا شوید به آن افتادگی پلک مادرزادی می‌گویند؛ در غیر این صورت، بیماری شما افتادگی پلک اکتسابی است.

افتادگی پلک بالا خطرناک است ؟

افتادگی پلک بالایی به دلیل اینکه پلک، جلوی مردمک چشم را می‌گیرد، ممکن است بخشی از دید را کاهش دهد و مشکلات بینایی ایجاد کند البته در موارد شدیدتر ممکن است بینایی فرد به طور کامل با مشکل مواجه شود؛ در این گونه موارد، فرد به دلیل ظاهر نامناسب ممکن است اعتماد به نفسش را از دست بدهد؛ بنابراین عمل بلفاروپلاستی و جراحی توصیه می‌شود.

درمان افتادگی پلک

علت افتادگی پلک 

همانطور که گفتیم، این بیماری به دلایل مختلفی در فرد ایجاد می‌شود؛ هر کسی ممکن است به این بیماری مبتلا شود؛ شایع‌ترین علت این بیماری در افراد مسن، پیری است. عضله بالابر، مسئول بالا بردن پلک چشم است؛ هرچه سن فرد، بیشتر شود، این ماهیچه دچار کشیدگی شده؛ درنتیجه باعث پایین ‌افتادن پلک می‌شود.

همانطور که گفتیم، این بیماری می‌تواند به دلایل ژنتیکی، سن، بیماری های خاص چشمی، صدمه، اختلال تیروئید، چاقی و حتی سیگار کشیدن بیش از حد و … در فرد ایجاد شود؛ افتادگی پلک فقط یک بیماری شایع میان بزرگسالان نیست و ممکن است کودکان را هم درگیر کند.

بیماری خاص و مشکلات پزشکی

اگر به افتادگی پلک ( به خصوص در هر دو چشم ) مبتلا شده‌اید، ممکن است نوعی مشکل پزشکی داشته باشید. اگر فقط یکی از پلک ‌ها دچار افتادگی شده باشد، ممکن است ناشی از صدمه عصب چشم یا گل‌ مژه موقتی باشد. گاهی‌ اوقات، برخی از جراحی‌ های مربوط به چشم، مانند لیزیک یا آب مروارید هم می‌تواند باعث افتادگی پلک شود؛ زیرا در این نوع جراحی‌ ها، ماهیچه یا تاندون چشم، کشیده می‌شود.

در برخی موارد، بیماری‌ های جدی‌تری مثل سکته، تومور مغزی یا سرطان در اعصاب یا ماهیچه ‌ها فرد را به این بیماری مبتلا می‌کند. اختلال ‌های عصب‌شناختی، مانند «میاستنی گراویس» (Myasthenia gravis) یا ضعف وخیم عضلانی هم  فرد را گرفتار افتادگی پلک می‌کند؛ در این حالت، عصب ‌ها یا ماهیچه‌ های چشم دچار ضعف شدید می‌شوند.

افتادگی پلک در کودکان 

معمولا اگر عضله بالا برنده پلک کودکان دچار مشکل شود؛ افتادگی پلک در کودکان اتفاق می‌افتد. همچنین کودکان مبتلا به این بیماری، ممکن است به بیماری «آمبلوپی» (amblyopia) که با نام تنبلی چشم شناخته می‌شود، مبتلا باشند. این اختلال ممکن است، توانایی دید آن ها را به تأخیر اندازد یا آن را محدود کند؛ پس در این موارد حتما به چشم پزشک مراجعه کنید.

افتادگی پلک در کودکان

علائم افتادگی پلک

پایین ‌افتادن یک یا هر دو پلک  چشم، اصلی‌ترین علامت افتادگی پلک است. در برخی موارد، این افتادگی روی بینایی فرد اثر منفی می‌گذارد اما علائم افتادگی پلک در بسیاری از افراد نامشخص است و ممکن است اصلا به صورت ظاهری دیده نشود.

بخش ‌های اصلی که در این بیماری درگیر می‌شوند، اطراف چشم ‌ها هستند که از نظر ظاهری به دلیل این عارضه ممکن است کمی خسته به نظر آیند؛ فردی که دچار این عارضه شده است، ممکن است هنگام صحبت با دیگران، حتی در یک گفتگوی عادی، مجبور شود سرش را کمی عقب نگه ‌دارد تا بتواند اطرافش را بهتر ببیند و مشکل حادی برای بینایی‌اش ایجاد نشود.

همچنین، ممکن است سردرد های میگرنی هم به این بیماری چشمی مرتبط باشد؛ همه چیز با یک معاینه ساده قابل تشخیص و درمان است.

درمان پتوز

تشخیص افتادگی پلک 

پزشک ابتدا آزمایش فیزیکی انجام می‌دهد و تاریخچه‌ پزشکی فرد را می‌پرسد. اگر افتادگی پلک، بارها رخ دهد و زمان آن طولانی باشد، پزشک برای تشخیص علت واقعی آن، چند آزمایش انجام می‌دهد؛ از جمله آن ها آزمایش «لامپ اسلیت» است؛ لامپ اسلیت، وسیله‌ای با منبع نور پر شدت است که می‌تواند به صورت متمرکز یک صفحه نازک نور را به داخل چشم بتاباند. چشم ‌های فرد برای انجام‌ دادن این آزمایش، مدتی کاملا باز می‌ماند و ممکن است فرد بیمار کمی احساس درد و ناراحتی کند.

بلفاروپلاستی

درمان افتادگی پلک 

نگران چه هستید؟ افتادگی پلک شما قابل درمان است؟ به خصوص اگر این بیماری مشکل خاصی برای چشم شما به وجود آورد، باید هرچه سریع تر آن را درمان کنید؛ البته همیشه جراحی تنها راه حل نیست!

 اگر این مشکل ناشی از افزایش سن یا علت مادرزادی باشد، پزشک ضرورتی به درمان و جراحی نمی‌بیند؛ چون در این شرایط، افتادگی پلک خطری برای سلامت فرد ایجاد نمی‌کند؛ دقیقا همین جا است که با افزایش سن ممکن است بسیاری از افراد اصرار بر جراحی داشته باشند، غافل از اینکه با تغذیه مناسب و روش های طبیعی هم می‌توانند این بیماری را کنترل یا درمان کنند.

درمان نوین افتادگی پلک با عینک 

عینک بالا برنده پلک! تعجب نکنید! تکنولوژی همیشه معجزه می‌کند! تحقیقات دانشمندان حاکی از وجود نوعی عینک است که می‌تواند پلک ‌های فرد مبتلا را بالا نگه دارد. این عینک مناسب افرادی است که به ‌طور موقت به افتادگی پلک مبتلا می‌شوند.

درمان افتادگی پلک با لیزر

در موارد حادتر که این بیماری باعث تاری دید می‌شود با تشخیص پزشک و انجام آزمایش های لازم جراحی لیزیک انجام می‌شود که البته جراحی ها هم می‌توانند با لیزر یا به طور عادی انجام شوند.

درمان بلفاروپلاستی

جراحی افتادگی پلک ( عمل بلفاروپلاستی )  

هنگام جراحی، عضله بالابر پلک بالایی چشم، سفت و محکم می‌شود، این مسئله هم در زیبایی فرد تأثیر گذار است و هم مشکلات مربوط به بیماری چشم ها را برطرف می‌کند.

درواقع در این جراحی، پلک چشم آنقدر بالا برده می‌شود تا در محل مناسب قرار گیرد البته جراحی پلک چشم در کودکان به منظور پیشگیری از تنبلی چشم انجام می‌شود که این جراحی هم ممکن است عوارض خاص خودش را داشته باشد؛ خشکی چشم، کشیدگی قرنیه یا هماتوم ( خون مردگی در چشم) از جمله آنها است.

نوع دیگری از جراحی برای درمان افتادگی پلک وجود دارد که به آن جراحی «اسلینگ» می‌گویند. در این حالت، برای بالا بردن پلک فوقانی چشم، از ماهیچه ‌های پیشانی استفاده می‌شود؛ البته استفاده از نخ نامرعی بالا برنده هم در بسیاری از این جراحی ها مرسوم است که بیشتر جنبه زیبایی دارد.

درمان خانگی بلفاروپلاستی

درمان خانگی افتادگی پلک 

همیشه اینطور نیست که افتادگی پلک فقط پلک بالای چشم را درگیر کند؛ گاهی اوقات، پلک های زیرین چشم هم درگیر این بیماری می‌شوند؛ اینجا است که باید انتخاب کنید؛ عمل بلفاروپلاستی ( جراحی پف پلک ) یا درمان های خانگی. حالت پف و کیسه مانندی که در زیر چشم ها ایجاد می‌شود، ناشی از همین مسئله است؛ این مسئله هم در ظاهر فرد تأثیر گذار است و باعث می‌شود چهره شما خسته و خواب آلود به نظر برسد.

این مشکل معمولا به دلیل از دست دادن شکل کششی یا جمع شدن چربی در ناحیه زیر چشم به وجود می‌آید؛ در بیماران جوان، مشکل بواسیر هم می‌تواند این عارضه را تشدید کند؛ نگران چه هستید؟ پلک پف کرده شما با مخلوط سیب و عسل، چای کیسه‌ای بابونه، مخلوط خیار و بابونه، ماسک عسل و سفیده تخم مرغ، روغن زیتون و چای سبز قابل درمان است؛ فقط کافی است که این درمان های خانگی را مدتی امتحان کنید.

نظر شما درباره افتادگی پلک و مشکلات ناشی از آن چیست؟ شاید همین الان خواندن این مطلب شما را جلوی آینه کشیده باشد، چشم های شما چقدر پیر شده‌اند؟ کدام یک از این درمان های خانگی را بیشتر دوست دارید؟ مجله دلتا همیشه به زیبایی و سلامتی شما فکر می‌کند.

نظرات بسته شده است
دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…