ارز و مسکن؛ آشنایان قدیمی بازار ایران

۰
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه

به گزارش مجله دلتا، «فارس» در گزارشی وضعیت بازار مسکن در سال ۹۷ را بررسی کرده است. در بخشی از این گزارش آمده است که مشاوران املاک معتقدند پیش‌بینی بازار مسکن همیشه سخت و دشوار بوده است اما قطعاً سال آینده با ورود بیشتر خانه اولی‌ها به بازار که دارای امتیاز وام به مبلغ ۸۰ میلیون (زوجین ۱۶۰ میلیون تومان) هستند، خرید و فروش واحدهای مسکونی رونق بهتری خواهد گرفت.
البته برخی از مشاوران املاک نیز معتقدند خانه اولی‌ها به تنهایی نمی‌توانند رونق بازار مسکن را به ارمغان بیاورند.
کارشناسان بازار مسکن معتقدند که نرخ ارز، نرخ سود بانکی، نرخ تورم و بسته بانکی بانک مرکزی بر بازار مسکن تأثیرگذار است، حال با توجه به نزدیک شدن به پایان سال بهتر است دولت سیاست‌های خود را به طور شفاف اعلام کند که آیا در سال ۹۷ نرخ سود بانکی تغییر خواهد کرد یا ثابت خواهد ماند و به طور مشخص نرخ تورم در چه حدی در نوسان خواهد بود.

Maskan arz ارز و مسکن؛ آشنایان قدیمی بازار ایران

همچنین فعالان بازار مسکن ، بر این موضوع تأکید داشتند که نوسانات شدید نرخ ارز در ۲ ماه گذشته دلیل اصلی گرانی مسکن بوده است.
آنان بر این باور هستند که نوسانات نرخ ارز باعث شد تا نهاده های اصلی مسکن مثل آهن،میلگرد و سیمان گران شود و قیمت مسکن به طور متوسط در تهران ۱۵ درصد افزایش یابد،اما با ثبات یافتن نرخ ارز رشد قیمت مسکن در تهران نیز چند روزیست که متوقف شده است.
«بهروز ملکی» کارشناس حوزه مسکن بر این باور است که با افزایش نرخ ارز، تورم و انتظارات تورمی ‌ایجاد می‌شود که این مساله به دلیل مقایسه قیمت نسبی مسکن از سوی سازندگان و مالکان مسکن با قیمت سایر کالاها و خدمات منجر به افزایش قیمت مسکن می‌شود.
وی می گوید:با افزایش نرخ ارز و به ‌تبع آن افزایش تورم عمومی، تا حدی قیمت مصالح ساختمانی، دستمزد و به طور کلی هزینه ساخت مسکن افزایش می‌یابد که از این ناحیه نیز قیمت مسکن می‌تواند افزایش پیدا کند. تجارب پیشین نیز نشان می‌دهد با افزایش نرخ ارز، قیمت مسکن با افزایش مواجه شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در همه عناوین

همچنین بخوانید

خانه‌های ارزان در کدام مناطق هستند؟

واحدهای مسکونی ارزان‌ و با قیمت کل کمتر از یک میلیارد تومان فقط در چند منطقه پایتخت قرار د…