همه چیز درباره واکسن آنفولانزا

۳
0
زمان مطالعه: 5 دقیقه
یک بیماری خطرناک و داغ که در این روز های سرد گریبان افراد زیادی را گرفته است؛ آنفولانزا؛ نگران نباشید! واکسن آنفولانزا به کمک شما می‌آید؛ با مجله دلتا همراه باشید.
واکسن-آنفولانزا

باز هم آنفولانزا و سرماخوردگی! واکسن آنفولانزا چیست؟ این دارو با واکسن سرماخوردگی تفاوت دارد؟ شاید ترس از ابتلا به آنفولانزای خوکی، مرغی و … ما را به سمت تزریق این واکسن بکشاند؛ البته داستان بیماری آنفولانزا آنقدر ها هم ترسناک نیست! با مجله دلتا همراه باشید.

واکسن آنفولانزا

بیماری آنفولانزا ( آنفلوآنزا ) چیست؟ 

آنفولانزا بیماری شبیه به سرماخوردگی اما متفاوت تر از آن است! در این روز های سرد، بازار ابتلا به این بیماری داغ است؛ درواقع، آنفولانزا با شروع فصل سرما با علائمی مانند علائم سرماخوردگی ( تب، سرفه، گلو درد و آبریزش بینی ) ظاهر می‌شود و مردم برای پیشگیری از این بیماری واکسن آنفولانزا تزریق می‌کنند؛ نترسید! همه چیز تحت کنترل مجله دلتا است؛ پس با خیال راحت این مطلب پزشکی را بخوانید؛ بدون ترس از ابتلا به آنفولانزا!

واکسن سرماخوردگی

واکسن آنفولانزا یا واکسن سرماخوردگی؟ 

واکسن آنفولانزا حاوی آنتی ژن های سطحی ویروس آنفولانزا است. این دارو به صورت سوسپانسیون در سرنگ های آماده مصرف می‌شود یا به شکل مایع شفاف و بی‌رنگ در سرنگ های تک‌دوز وجود دارد. این واکسن به دو شکل استفاده می‌شود؛ به صورت تزریقی و به شکل پاشیدنی داخل بینی.

یک باور غلط درباره این واکسن وجود دارد که تزریق آن می‌تواند از بیماری سرماخوردگی جلوگیری کند؛ بهتر است بدانید که واکسن آنفولانزا واکسن سرماخوردگی نیست!

عوارض واکسن آنفولانزا

فواید واکسن آنفولانزا 

اگر از بیماری آنفولانزا و علائم و انواع مختلف آن می‌ترسید؛ پیشگیری کردن از سرماخوردگی و آنفولانزا را تمرین کنید. بهتر است برای شروع، حتما واکسن آن را تزریق کنید؛ با توجه به آمار بالای مرگ و میر در اثر این بیماری، تزریق این واکسن نه فقط بار روانی ابتلا به این بیماری را کم می‌کند بلکه سطح ایمنی بدن را هم بالا تر می‌برد.

  •  احتمال ابتلا به بیماری های عفونی را کاهش می‌دهد.
  •  محافظ سیستم ایمنی ضعیف کودکان و بزرگسالان است.
  • واکسیناسیون به محافظت از زنان در دوران بارداری و پس از آن ( دوران شیردهی ) کمک می‌کند.

باور های غلط درباره این دارو 

  • شما با تزریق این واکسن، آنفلوآنزا نمی‌گیرید اما عوارضی جزئی مانند تورم، تب خفیف و درد بدن خواهید داشت. این واکسن حاوی نمونه های مرده این ویروس است که باعث بیماری نمی‌شود؛ فقط در صورتی بیماری ایجاد می‌شود که واکسن زنده باشد.
  • برخی از افراد از زدن این واکسن به دلیل عوارض جانبی آن دوری می‎کنند و این عوارض را با علائم آنفولانزا اشتباه می‌گیرند؛ در صورتی که عوارض جانبی آن بسیار خفیف است و عبارت است از: درد ماهیچه ها، خستگی، تورم و سرخی در محل تزریق سرنگ که تمام آنها خیلی زود از بین می‌روند.
  • این واکسن ایمنی بالایی دارد، اکثر افرادی که آن را تزریق کرده‌اند، از شر ویروس های عفونی در امان مانده‌اند؛ پس جای هیچ گونه نگرانی نیست! البته موفقیت این دارو به سن، سلامت شخص و گونه های ویروسی وابسته است؛ درواقع، این واکسن نه فقط موجب تضعیف سیستم ایمنی بدن نمی‌شود بلکه آن را در برابر ویروس آنفولانزا تقویت می‌کند.
  • برخلاف باور عموم، اگرچه برخی علائم بیماری سرماخوردگی و آنفولانزا مشابه هم هستند ولی این واکسن در مقابل سرماخوردگی از ما محافظت نمی‌کند و سرماخوردگی توسط باکتری یا ویروس ایجاد‎ شده، ربطی به بیماری آنفولانزا ندارد؛ درواقع، این واکسن نمی‌تواند باعث محافظت بدن شما از سرماخوردگی شود.

فواید واکسن آنفولانزا

تزریق واکسن آنفولانزا برای چه کسانی ضرورت دارد؟ 

باید و نباید های واکسن آنفولانزا را اینجا بخوانید؛ تقریبا سالمندان و کودکان به دلیل ضعیف بودن سیستم ایمنی بدن‌شان در صف اول تزریق این واکسن هستند؛ البته گروه های دیگر افراد هم به تزریق و استفاده از آن نیازمندند:

  • افرادی که به بیماری های خاص مثل مشکل کلیه، دیابت، ایدز، مشکلات قلبی یا اختلالات ریوی نظیر آسم یا ذات الریه دچار هستند.
  • خانم های جوانی که در فصل شیوع آنفلوانزا در سه ماهه دوم یا سوم بارداری هستند؛ استفاده از آن در اوایل بارداری خطرناک است.
  • نوجوانانی که به دلیل بیماری های خاص آسپرین مصرف می‌کنند؛ چون ممکن است در صورت ابتلا به آنفلوآنزا در معرض بیماری نشانگان ( نوعی سندروم خطرناک ) قرار گیرند.

واکسن آنفولانزا برای کودکان 

این واکسن به اندازه ۹۵% در سلامت کودکان مؤثر است و کودک را از ویروس های خطرناک آنفلوانزا در امان نگه می‌دارد. همچنین در افراد مسن تر حدود ۵۰-۶۰ درصد ایمنی دارد البته والدین باید آگاه باشند که کودکان به دلیل ضعیف بودن سیستم ایمنی بدن‌شان تحمل ویروس آنفلوانزا را ندارند؛ به همین دلیل توصیه می‌شود که کودکان این واکسن را قبل از شروع سرما تزریق کنند.

چه افرادی نباید واکسن آنفولانزا بزنند؟ 

شاید تعجب آور یا جالب باشد بدانید افرادی که به تخم‌ مرغ یا هر یک از اعضای این دارو حساسیت دارند، افراد مبتلا به گیلن باره ( سندروم اعصاب) یا سندروم شل شدن عضلات و افراد مبتلا به بیماری تنفسی حاد نباید آن را تزریق کنند.

بهترین زمان برای تزریق 

بهترین زمان برای تزریق، اوایل پاییز ( مهر و آبان ) است؛ زیرا بدن فرصت آن را دارد تا قبل از رسیدن زمستان و فصل آنفلوآنزا ایمنی خود را بالا ببرد.

واکسن آنفولانزا

قیمت واکسن آنفولانزا 

طبق نظر و گفته علی واشقانی، رئیس سازمان غذا و دارو، واکسن چهار ظرفیتی آنفولانزا امسال با قیمت ۴۱ هزار ۵۰۰ تومان به بیماران عرضه خواهد شد و قیمت نوع سه ظرفیتی آن ۳۵ هزار و ۸۰۰ تومان است؛ البته شباهت های ویروس آنفولانزا و سرماخوردگی نباید این توقع را در فرد ایجاد کند که اگر فردی واکسینه شود، دیگر دچار سرماخوردگی نخواهد شد.

شرایط نگهداری 

این واکسن یک داروی یخچالی است؛ پس باید آن را در دمای ۲ تا ۸ درجه سانتی‌گراد نگهداری کرد اما قبل از تزریق، آن را به دمای ۲۵ درجه برسانید و سرنگ را به‌ آرامی تکان دهید؛ سپس به ‌صورت زیر پوستی یا عضلانی آن را تزریق کنید البته بهتر است که این کار در مراکز درمانی انجام شود.

عوارض واکسن آنفولانزا 

این واکسن هم مانند تمام فراورده‌ های دارویی ممکن است در برخی از افراد عوارض جانبی نظیر سردرد، تعریق، درد عضلانی، درد مفاصل، تب، ضعف، خستگی و سرخی در محل تزریق ایجاد کند که البته این عوارض معمولا طی یک تا دو روز برطرف می‌شوند؛ پس نگرانی شما بی‌دلیل است.

یک مطلب پزشکی و سلامتی دیگر هم به پایان رسید؛ نظر شما درباره این واکسن چیست؟ هنوز هم از ویروس های عفونی سرماخوردگی و آنفولانزا می‌ترسید؟ اگر می‌خواهید درباره این بیماری و راهکار های مقابله با آن بیشتر بخوانید، به مطلب ” علائم آنفولانزا و درمان سریع آن” مراجعه کنید؛ مجله دلتا پزشک خانواده شما است.

۳ دیدگاه

  1. علی سیار

    ۱۹ آذر ۱۳۹۸ در ۱۲:۱۰ ب٫ظ

    سلام واقعا اموزنده ومفید بود

    پاسخ

  2. سعدی

    ۱۸ آذر ۱۳۹۸ در ۳:۱۰ ب٫ظ

  3. سعدی

    ۱۸ آذر ۱۳۹۸ در ۱۰:۴۳ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…