فلج بل؛ سکته خطرناک صورت !

0
0
زمان مطالعه: 5 دقیقه
صورت شما هم سکته می‌کند! درباره فلج بل یا سکته صورت و علائم آن چه می‌دانید؟ با مجله دلتا همراه باشید.
فلج بل

فلج بل؛ درست شنیدید؛ صورت شما هم سکته می‌کند! آن هم چه سکته‌ای! فلج بلز ( بل) باعث می‌شود نواحی مختلف از صورت شما کج شود و تقارن خود را از دست بدهد؛ قطعا این بیماری چهره شما را مضحک می‌کند که البته اصلا شوخی‌بردار و خنده‌آور نیست!

در بیشتر مواقع، این بیماری با سکته مغزی اشتباه گرفته می‌شود؛ درواقع فلج بل ( فلج صورت) نوعی بیماری است که در آن عضلات یک طرف صورت به طور ناگهانی و موقت کج و فلج می‌شوند؛ علت این بیماری و راهکار های درمانی آن چیست؟ با دلتامگ همراه باشید.

فلج صورت

فلج بلز ( بل) چیست 

فلج بل یا بلز نوعی ضعف یا فلج در یک طرف صورت است که طی آن بیمار نمی‌تواند دهان، بینی یا پلک خود را تکان دهد، این مسئله باعث می‌شود که تقارن اجزای صورت به هم بخورد و معمولا یک طرف صورت بالا تر یا پایین تر قرار می‌گیرد.

این بیماری، نخستین بار توسط یک جراح اسکاتلندی به نام “سرچالز بل” در اوایل قرن نوزدهم شناخته شد. ریشه علمی این بیماری به اعصاب و مغز باز می‌گردد؛ فلج بل (صورت) در اثر از کار افتادن عصب ناحیه صورت، ناشی از فلج یکی از اعصاب جمجمه (عصب هفتم) که مسئول کنترل عضلات است، رخ می‌دهد. البته از تأثیر ویروس ها در تشدید این بیماری هم نمی‌توان گذشت.

درواقع، فلج عصب زوج هفتم مغزی یا عصب صورتی منجر به فلج بل (Bell’s palsy) می‌شود. در این حالت، عضلات صورت به طور ناگهانی یا به طور موقت فلج می‌شوند که اغلب یک طرف صورت درگیر این بیماری است. درگیری عصب صورتی معمولاً به تنهایی یک بیماری نیست بلکه علامتی از یک بیماری دیگر است؛ مانند عفونت، آسیب یا تومور عصب صورتی.

علت فلج صورت ؛ ویروس بلز را جدی بگیرید ! 

این بیماری تمام افراد با گروه های سنی مختلف را درگیر می‌کند که البته در 20 تا 40 سالگی بیشتر شایع است. البته این فلج بیشتر از همه خانم های باردار، افراد مبتلا به دیابت یا آن هایی را که سابقه ژنتیک و خانوادگی دارند، درگیر می‌کند.

علت فلج صورت یا فلج بل به طور دقیق مشخص نیست اما همانطور که گفتیم، رد پای این بیماری را باید در ویروس های مختلف جستجو کرد. در بیشتر موارد، علت ابتلا به این فلج که نیمی از صورت را درگیر می‌کند، به سبب عملکرد ویروس هرپس است که عامل اصلی ابتلا به سرماخوردگی است؛ پس مراقب عفونت های ویروسی و آنفولانزا باشید.

البته علت فلج صورت را می‌توان در مشکلات دیگری چون افزایش فشار خون، تومور مغزی، ضربه سر یا عفونت ویروسی مثل سرماخوردگی جستجو کرد.

ویروس بلز

علائم فلج بل ( فلج صورت ) 

فلج بل یا فلج صورت می‌تواند نیم یا دو طرف صورت شما را درگیر کند. اگر بر اثر این فلج عصبی، یک طرف صورت شما کج شود، قطعا در ظاهر شما هم تأثیر گذار است؛ زیرا در طرف درگیر، عضلات ناحیه پیشانی تا زیر دهان هیچ حرکتی ندارند. ممکن است بر اثر این بیماری گوشه دهان شما دچار افتادگی شود و شما برای نگه داشتن آب دهان خود مشکل داشته باشید؛ بیایید تا با هم درباره علائم این بیماری بیشتر بدانیم.

  • بسته شدن ناقص چشم ها
  • نشست اشک در گوشه چشم
  • درد در ناحیه پشت گوش و فک
  • افتادگی پلک و صورت ( تغییر مضحک در صورت)
  • افزایش حساسیت به صدا
  • سردرد
  • کاهش حس چشایی
  • تغییر در میزان تولید اشک و بزاق
  • مشکلات بلع و نوشیدن
  • کشیدگی عضلات صورت

این بیماری می‌تواند از یک تا چند روز شروع شود و ادامه داشته باشد، به طوری که لبخند زدن و حرکات عضلات صورت را بسیار سخت کند.

مطلب پیشنهادی:  هشدار! کمبود این ویتامین‌ها باعث کوتاهی قد کودکان می‌شود!

تشخیص فلج بل توسط پزشک 

برای درمان این بیماری، چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟ در صورت بروز هر نوع فلج در ناحیه صورت باید به پزشک مراجعه کرد؛ چون ممکن است بسیاری از این علائم نشانه های سکته مغزی باشند که تشخیص آن فقط با آزمایش و تأیید پزشک است. البته فلج بلز ( بل ) به علت سکته مغزی رخ نمی‌دهد؛ در صورت بروز ضعف یا افتادگی صورت باید فرد بیمار به پزشک مراجعه کند تا علت و شدت بیماری مشخص شود. برای تشخیص این بیماری معمولا چند راه عمده وجود دارد:

  • الکترومیوگرافی یا نوار عضله (EMG)
  • تصویربرداری با اشعه X
  • ام آر آی (MRI) یا سی تی اسکن

درمان خانگی فلج بل

فلج بلز را با سکته مغزی اشتباه نگیرید! 

ممکن است بسیاری از علائم و نشانه های فلج صورت با سکته مغزی مشترک یا شبیه باشند؛ برای جدا کردن مرز بین این دو بیماری این تفاوت ها را در نظر بگیرید:

  • فلج بل در اکثر موارد (تقریبا ۹۰ % موارد) در عرض دو هفته تا شش ماه بهبود پیدا می‌کند.
  • این بیماری برخلاف سکته مغزی با سرگیجه همراه نیست.
  • این نوع فلج برخلاف سکته مغزی با اختلال و ناتوانی در تکلم همراه نیست.
  • سکته مغزی با ناتوانی اندام های دست و پا همراه است.

فلج صورت

درمان قطعی فلج بلز 

این بیماری هم مثل بیماری های دیگر قابل کنترل و درمان است؛ فقط کافی است تا کمی بیشتر به تغذیه و سبک زندگی خودتان اهمیت بدهید؛ البته در موارد شدید فلج عصب صورت درمان های شیمیایی توصیه می‌شود.

  • درمان پزشکی و دارویی فلج بل ( فلج صورت )

چه دارو های شیمیایی می‌توانند این بیماری را درمان کنند؟ شاید بهترین گزینه ها استفاده از دارو های استروئیدی و کورتون دار مثل کورتیزون و پردنیزولون باشد.

  • درمان خانگی فلج بل

گیاهان دارویی، پرهیز غذایی، ورزش، ماساژ و … هم در کنار دارو ها می‌توانند این بیماری شما را در خانه درمان کنند؛ برای پیشگیری، کنترل یا درمان این بیماری این توصیه ها را در نظر داشته باشید:

  1. فیزیوتراپی و طب سوزنی
  2. ماساژ درمانی و ورزش عضلات صورت
  3. گرم کردن قسمت فلج شده صورت به طور مداوم
  4. بسته نگه داشتن پلک چشم در هنگام شب با استفاده از یک گاز استریل
  5. پرهیز غذایی ( خداحافظی با خوردن غذا ها و میوه های اسیدی مثل گوجه سبز، آبمیوه و سرکه )

با رعایت کردن همین نکات ساده در خانه می‌توانید تا حد زیادی این فلج موقت را درمان کنید و زیبایی را دوباره به صورت خود هدیه دهید.

فلج صورت

  • درمان گیاهی فلج بل ( بلز )

با معجزه شربت سداب آشنا شوید. این شربت گیاهی با ویتامین هایی که دارد برای درمان فلج صورت یا بل بسیار مفید است. این شربت گیاهی از مخلوط سداب، انیسون، مرزنگوش،گل سرخ و عسل تهیه می‌شود که حاوی ویتامین ‌های  A، B، C، E، کربوهیدرات، سدیم، پتاسیم، فیبر، پروتئین، کلسیم، منیزیم، منگنز، آهن، اسید فولیک، فسفر، سلنیوم، قند ساکاروز، گلوکز، فراکتوز، کومارین ها، فلاونوئیدها، روتین، اسید‌ های کاپرینیک و … است.

یک مطلب پزشکی دیگر هم به پایان رسید، نظر شما درباره این بیماری چیست؟ بسیاری از افراد این فلج را با چال گونه یا نشانه های سکته مغزی اشتباه می‌گیرند، البته اگر مجله ما را تا پایان این مطلب همراهی کرده باشید، اطلاعات شما درباره این بیماری و نحوه کنترل و درمان آن کامل شده است؛ چیزی که برای مجله دلتا اهمیت دارد، سلامتی شما است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

درمان فوری سردرد شدید با 4 راهکار ساده

درمان فوری سردرد شدید در بسیاری از مواقع بسیار راحت و آسان است و حتی نیاز به استفاده از دا…