سکته چشمی را جدی بگیرید!

۳
2
زمان مطالعه: 4 دقیقه
سکته چشمی چیست؟ علائم، علت و راهکار های درمانی این بیماری را می‌شناسید؟ با مجله دلتا همراه باشید.
سکته-چشمی

سکته چشمی!؟ مثل گل مژه و خشکی چشم باز هم یک بیماری دیگر به سراغ چشم های شما می‌آید؛ شاید اولین عکس‌العمل شما تعجب برانگیز باشد اما بهتر است بدانید که چشم ها هم سکته می‌کنند! درواقع سکته فقط در مغز اتفاق نمی‌افتد. علائم سکته چشمی و راهکار های درمانی آن چیست؟ مجله دلتا شما را با این بیماری بیشتر آشنا می‌کند؛ با ما همراه باشید.

علائم سکته چشمی

سکته چشمی چیست؟

این نوع سکته انسداد شریان شبکیه نامیده می‌شود. رگ های خونی مواد مغذی حیاتی و اکسیژن را به هر قسمت بدن حمل می‌کنند. اگر رگ‌ های خونی که از عصب بینایی بیرون می‌آیند و به سمت شبکیه چشم می‌روند، دچار انسداد و گرفتگی شوند و جریان خون با مشکل ایجاد شود، انسداد شریان (سرخرگ) مرکزی شبکیه چشم اتفاق می‌افتد که می‌تواند به سکته چشم منجر شود.

درواقع ، این بیماری ناشی از اختلال در خون‌رسانی به عصب بینایی ایجاد می‌شود و باعث کاهش قدرت بینایی و دید محیطی خواهد شد. عصب بینایی مشابه کابل سیمی است که حاوی حدود یک میلیون رشته سیم مستقل یا عصب های بینایی است. هر کدام از رشته های عصبی حامل اطلاعات مربوط به قسمتی از بینایی هستند و آن ها را به مغز منتقل می‌کنند.

خطرات سکته چشمی

این بیماری در افرادی که دیابت یا فشار خون دارند، شایع تر است اما به طور معمول، افراد بالای ۵۰ سال را بیشتر درگیر می‌کند؛ پس سالمندان در این سن نه فقط باید از حملات قلبی و سکته مغزی بترسند بلکه باید بیشتر از قبل مراقب چشم های‌شان باشند؛ شاید یکی از روش های مراقبت بیشتر از چشم ها رژیم غذایی سرشار از ویتامین A  باشد.

در این بیماران قطع ناگهانی خون‌رسانی به قسمتی از عصب، منجر به ایجاد حالتی مشابه سکته مغزی در عصب بینایی می‌شود؛ پس این افراد باید بیشتر از قبل فشار خون و دیابت خود را کنترل کنند.

سکته چشمی

علائم سکته چشمی 

علائم سکته چشمی چیست؟ این نشانه ها می‌توانند در عرض چند ساعت یا چند روز گسترش پیدا کنند؛ بزرگ ترین سرنخ برای سکته شبکیه این است که این علائم در یک چشم رخ می‌دهد؛ بنابراین این تغییرات را جدی بگیرید:

  • لکه های خاکستری کوچک و شناور جلوی چشم ها
  • درد یا فشار در چشم ( البته این بیماری معمولا بدون درد است)
  • تاری دید
  • از دست دادن بینایی کامل ( در موارد نادر )

علت سکته چشمی

چرا چشم ها سکته می‌کنند؟ یکی از علت های بیماری این است که حرکت چشم توسط جریان خون مسدود می‌شود که این مسئله به شبکیه چشم آسیب می‌زند. این مشکل معمولا به دلیل باریک شدن رگ های خونی یا لخته خون است. البته علت سکته چشم همیشه واضح نیست اما همانطور که گفته شد، بیماری های مختلف مثل دیابت و فشار خون بالا به چشم ها فشار مضاعفی وارد می‌کنند؛ درنتیجه سکته چشم اتفاق می‌افتد. بیایید یک بار دیگر این علت ها را با هم ارزیابی کنیم:

  • دیابت
  • فشار خون و کلسترول بالا
  • آب سیاه
  • بیماری های قلبی و عروقی
  • باریک کردن شریان کاروتید یا سرخرگ گردنی
  • بیماری های نادر خونی
  • مصرف بیش از حد سیگار

معاینه-چشم

تشخیص سکته چشم

جواب این سؤال واضح است؛ معاینه توسط یک چشم پزشک همه چیز را مشخص می‌کند.چشم پزشک با باز کردن چشم ها برای معاینه فیزیکی شروع و معمولا چشم های شما را با یک لنز میکرو معاینه می‎کند. البته اگر بیماری شما حاد باشد، پرتونگاری نوری (یک آزمایش تصویربرداری برای تورم شبکیه) یا  آنژیوگرافی به شما پیشنهاد می‌شود.

درمان سکته چشمی

هرچقدر چشم شما در اثر این بیماری بیشتر آسیب‌دیده باشد، درمان آن هم پیچیده تر خواهد شد. معمولا راهکار های درمانی برای سکته چشمی این گونه هستند:

  • ماساژ ناحیه چشم (برای باز شدن شبکیه چشم )
  • دارو های ضد لخته
  • سلول های اندوتلیال ضد آوندی که مستقیماً به چشم تزریق می‌شوند.
  • کورتیکواستروئیدها که می‌تواند به چشم انسان تزریق شود.
  • روش درمانی شبکیه – شبکیه ( البته در صورت شکل‌گیری رگ خونی جدید)
  • درمان با لیزر

علائم سکته چشم

پیشگیری از سکته چشمی

  • شاید اولین اقداماتی که لازم است انجام دهید یک چکاپ ساده باشد تا میزان قند خون، کلسترول و فشار خون شما مشخص شود؛ اگر کلسترول شما بالا باشد، رژیم غذایی و ورزش می‌تواند آن را کاهش دهد.
  • با دود های شیمیایی و خطرناک خداحافظی کنید؛ سیگار نکشید! سیگار کشیدن می‌تواند خطر ابتلا به انواع سکته مثل سکته مغزی و چشمی را افزایش دهد.

به پایان یک مطلب پزشکی دیگر رسیدیم، نظر شما درباره سکته چشمی چیست؟ شاید وقت آن رسیده است که سبک زندگی و تغذیه خود را تغییر دهید؛ بهتر است از سیگار شروع کنید؛ برای ترک کردن آماده هستید؟

۳ دیدگاه

  1. سعدی

    ۱۵ آذر ۱۳۹۸ در ۴:۵۲ ب٫ظ

  2. عادل

    ۱۵ آذر ۱۳۹۸ در ۱:۳۰ ب٫ظ

    مطلب بسیار مفیدی بود

    پاسخ

  3. صلابت 09107342074

    ۱۴ آذر ۱۳۹۸ در ۸:۱۵ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…