ویتامین b6 و خواص بی‌نظیر آن!

۵
11
زمان مطالعه: 5 دقیقه
ویتامین B6؛ یکی دیگر از اعضای خانواده ویتامین های گروه B است؛ درباره فواید و عوارض این ویتامین چه می‌دانید؟ علائم کمبود ویتامین B6 چیست؟ با مجله دلتا همراه باشید.
ویتامین b6

ویتامین b6 یکی از اعضای خانواده ویتامین B است؛ عوارض یا خواص ویتامین b6 چیست؟ این ویتامین با تولید هورمون های دوپامین و سروتونین باعث آرامش و خوش خلقی در فرد می‌شود؛ از این رو ویتامین B6 را ویتامین مهربانی می‌نامند.

البته این ویتامین با تولید هورمون ملاتونین باعث بهبود کیفیت خواب می‌شود و همچنین یک محافظ طبیعی در مقابل عفونت ها از جمله آلودگی هوا است. درباره خواص ویتامین b6  یا عوارض جانبی آن چه می‌دانید؟ با مجله دلتا همراه باشید.

خواص ویتامین b6

ویتامین  B6 ( ب ۶ ) چیست؟

ویتامین b6 که به آن پیریدوکسین هم می‌گویند، جزء ویتامین ‌های گروه B است که البته در ب کمپلکس و مولتی ویتامین ها هم وجود دارد. تمام ویتامین‌ های این گروه، نقش مهمی در عملکرد فیزیکی و روانی فرد دارند. مهمترین نقش این ویتامین ها تنظیم سوخت ‌و ساز بدن، بهبود عملکرد عصبی و کبد، سلامت و زیبایی پوست، سلامت چشم و افزایش سطح انرژی است.

ویتامین B6 از سه ماده پیریدوکسین (Pyridoxine) ، پیریدوکسال (Pyridoxal)، پیریدوکسامین (Pyridoxamine) ساخته شده است که همگی به هم مرتبط هستند و عملکرد هر کدام از آن ها بر دیگری تأثیر گذار است.

منابع غذایی ویتامین ب6

منابع غذایی ویتامین B6

ویتامین B6 ( ب ۶ ) را می‎توان در سبوس، گندم، برنج، جو، جوانه گندم، جگر، مخمر آبجو، قلوه، سویا، طالبی، کلم، بادام زمینی، گردو، زرده تخم‎ مرغ، گوشت، سیب‎ زمینی، شیر، لوبیا، موز، خربزه، انگور، انجیر، کلم، تره فرنگی و فلفل سبز پیدا کنید.

این ویتامین در بسیاری از غذاها وجود دارد و با خوردن غذا به بدن ورود پیدا می‌کند و از قسمت‌ های ابتدایی روده جذب خون می‌شود؛ اگر به اندازه کافی از این ویتامین استفاده نکنید، بدن شما دچار کمبود ویتامین B6 خواهد شد؛ اینجا است که بی‌حالی، کرختی عضلات و خواب آلودگی به سراغ شما می‌آید.

فواید ویتامین ب6

خواص ویتامین B6 ( ب ۶ )

درباره خواص ویتامین B6 ( ب ۶ ) چه می‌دانید؟ منابع غذایی غنی از این ویتامین چه هستند؟ اصلا کمبود این ویتامین چه بلایی بر سر ما می‌آورد؟ جواب سؤالات شما اینجا است؛ در مجله دلتا؛ با ما همراه باشید تا اطلاعات شما درباره این ویتامین تکمیل شود.

بهبود عملکرد مغز

ویتامین B6 (ب ۶) ویتامین خوش‌ خلقی و مهربانی است. یکی از خواص ویتامین B6 تأثیر گذاری آن بر مغز است. در واقع بیشترین تأثیر این ویتامین روی ناقل‌ های عصبی یعنی دوپامین و سروتونین است. این دو ناقل عصبی تأثیر زیادی روی خلق و خوی افراد دارند؛ پس اگر آرامش بیشتری می‌خواهید یا دل‌تان می‌خواهد به بیماری آلزایمر یا زوال عقل مبتلا نشوید، مصرف این ویتامین را فراموش نکنید.

کنترل فشار خون و کلسترول بدن

بر اساس مطالعات دانشمندان، دریافت ویتامین b6 و فولات در بیماران به طرز چشمگیری غلظت هموسیستئین را کاهش می‌دهد. ویتامین B6 ( ب۶ )  می‌تواند مشکل هموسیستئین بالا را درمان کند؛ همچنین آسیب‌ های وارد شده به رگ‌ های خونی را بهبود بخشد.

قطعا می‌دانید که فشار خون و کلسترول بالا از عوامل مهم ابتلا به بیماری‌ های قلبی هستند؛ نگران نباشید؛ این ویتامین مشکل شما را حل خواهد کرد؛ ویتامین ب۶ فشار خون و میزان کلسترول بدن را تنظیم می‌کند.

ویتامین ضد افسردگی

برخی از دارو های ضد افسردگی با افزایش سروتونین مغز عملکردی مشابه ویتامین b6 دارند؛ بر اساس تحقیقات دانشمندان، ویتامین B6 در تولید سروتونین و پیام‌‌رسان عصبی گاما آمینوبوتیریک اسید (GABA) در مغز بسیار مؤثر است.

درمان کم‌خونی (آنمی)

ویتامین b6 برای ساخت هموگلوبین در خون ضروری است؛ این یعنی خداحافظی با کم خونی! هموگلوبین به کمک گلبول‌ های قرمز در بدن حمل می‌شود و در انتقال اکسیژن به سلول‌ ها ضروری است؛ حتما می‌دانید که کم‌خونی نتیجه کاهش گلبول‌ های قرمز خون است؛ مصرف ویتامین ب ۶ علائم کم‌خونی مثل خستگی و درد را بهبود می‌بخشد.

تقویت بینایی

مصرف ویتامین ب۶  کمک می‌کند تا چشم های سالم تری داشته باشید. دریافت ویتامین b6 به همراه دیگر ویتامین‌ ها مانند فولات در پیشگیری از اختلالات چشم و بیماری های مرتبط به آن مؤثر است. ویتامین B6 می‌تواند بسیاری از بیماری‌ های چشم مانند «دژنراسیون ماکولا» را کنترل کند.

درمان روماتیسم مفاصل

کمبود ویتامین b6 می‌تواند علائم روماتیسم مفصلی را تشدید کند؛ بنابراین با مصرف این ویتامین درد مفاصل شما کمتر می‌شود. بر اساس مطالعات دانشمندان، افرادی که به بیماری روماتیسم مفصلی مبتلا هستند، بیشتر از دیگران به ویتامین b6 نیاز دارند؛ دلیل این امر درد های عضلانی و مفصلی ناشی از التهابات مزمن است؛ مکمل‌ های ویتامین ب ۶ در کنترل درد های عضلات و مفاصل ناشی از التهاب بسیار مؤثر هستند.

ویتامین b6 ضد تهوع

تهوع بارداری را با مصرف ویتامین b6  کنترل کنید. این ویتامین می‌تواند شدت تهوع بارداری را کم کند. در یک مطالعه علمی و موردی به گروهی از زنان باردار، ویتامین b6 و به گروه دیگر پلاسیبو (دارونما) داده شد؛ نتیجه‌ این مطالعه نشان داد گروهی که ویتامین b6 مصرف کرده‌اند، نسبت به گروه دیگر حالت تهوع کمتری داشته‌اند.

درمان درد های قاعدگی

مصرف ویتامین b6 یا ویتامین ب کمپلکس در پیشگیری یا درمان علائم سندروم پیش از ‌قاعدگی مؤثر است. بر اساس مطالعات علمی، ویتامین b6 با درد های سینه، حالت تهوع، گرفتگی عضلات، خستگی، سردرد و حتی جوش ‌هایی که پیش از قاعدگی در بدن خانم ها  ایجاد می‌شوند، مبارزه می‌کند.

عوارض ویتامین b6

علائم کمبود ویتامین b6

کمبود هر ویتامینی در بدن نشانه های خاص خود را دارد؛ علائم کمبود ویتامین  b6 چیست؟ اگر این نشانه ها را دارید، بهتر است هر چه سریع تر به پزشک متخصص مراجعه کنید:

  • تغییراتی در خلق ‌و خو مانند کج‌خلقی، اضطراب و افسردگی
  • کنفوزیون که نوعی حالت گیجی و کاهش هوشیاری است.
  • درد های عضلانی
  • کمبود انرژی یا خستگی

دوز مصرف ویتامین b6 ( آمپول و قرص ویتامین b6 )

دوز و مقدار مناسب مصرف ویتامین b6 با توجه به سن و جنسیت افراد متفاوت است؛ یعنی قطعا میزان دوز مناسب برای یک نوزاد یا کودک با بزرگسال و حتی یک فرد سالمند متفاوت است که البته تمام این ها را پزشک متخصص تشخیص می‌دهد.

عوارض ویتامین b6  ( قرص و آمپول b6 )

مصرف بیش از حد ویتامین b6 هم کار دست شما می‌دهد؛ مصرف بیش از حد مکمل‌ های حاوی ویتامین b6 و مواد غذایی غنی‌‌شده با این ویتامین مانند نوشابه ‌های انرژی‌ زا برای بدن خطرناک است. مصرف زیاد ویتامین b6  ممکن است باعث بروز واکنش ‌هایی در بدن مانند خواب‌ رفتگی عضلات و کنفوزیون شود.

نظر شما درباره این ویتامین چیست؟ آیا علائم کمبود این ویتامین در بدن شما هم وجود دارد؟ اگر تا به حال با این ویتامین ها و مکمل های طبیعی میانه خوبی نداشته‌اید، بهتر است برای سلامتی بدن‌تان هم که شده با خانواده بزرگ ویتامین B صمیمی‌تر شوید.

۵ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۵ آذر ۱۳۹۸ در ۱۲:۵۱ ب٫ظ

  2. Moh...qomi

    ۱۵ آذر ۱۳۹۸ در ۱۲:۱۶ ب٫ظ

    واقعا عالیه…

    پاسخ

  3. Moh.qomi

    ۱۵ آذر ۱۳۹۸ در ۱۲:۰۳ ب٫ظ

    واقعا عالی بود…? تازه فهمیدم ویتامین B6 چقدر مهمه.

    پاسخ

  4. سعدی

    ۱۵ آذر ۱۳۹۸ در ۷:۲۳ ق٫ظ

  5. عبداله نیسی

    ۱۳ آذر ۱۳۹۸ در ۹:۳۹ ب٫ظ

    عالبست

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…