ویتامین ب کمپلکس چیست؟

۶
4
زمان مطالعه: 3 دقیقه
ویتامین B کمپلکس چیست؟ درباره این ویتامین و مکمل طبیعی چه می‌دانید؟ با مجله دلتا همراه باشید.
ویتامین-ب-کمپلکس

ویتامین ب کمپلکس! بعد از نوروبیون نوبت به این مکمل فوق‌العاده می‌رسد. خانواده بزرگ ویتامین B اینجا جمع هستند؛ مکمل B کمپلکس! حتما می‌دانید که ویتامین‌ های ب محلول در آب هستند؛ به این معنی که در بدن ذخیره نمی‌شوند و برای همین باید در رژیم غذایی روزمره‌ ما وجود داشته باشند؛ اما در چه زمانی باید از این مکمل استفاده کرد؟ با مجله دلتا همراه باشید.

ب کمپلکس

ویتامین B کمپلکس چیست؟

یک ویتامین و مکمل طبیعی برای افرادی که کمبود ویتامین B دارند؛ درواقع، B کمپلکس به مجموعه ویتامین های ب گفته می‌شود. تعداد ویتامین های ب ۸ عدد و عبارتند از:

  • تیامین (B1 )
  • ریبوفلاوین (B2)
  • نیاسین (B3)
  • اسید پانتوتنیک (B5)
  • پیریدوکسین (B6)
  • بیوتین (۷ B)
  • اسید فولیک (B9)
  • کبالالین (B12)

فواید ویتامین B

حتما شما هم درباره نقش ویتامین B  در سلامتی بدن چیز هایی شنیده‌اید. ویتامین های گروه ب از مهم‌ترین مواد مغذی مورد نیاز بدن هستند که برای فعالیت مغز و حافظه، سیستم عصبی، تولید آنزیم ها و برخی از هورمون های بدن، تولید گلبول های قرمز و سایر اجزای خون، هضم مواد غذایی و تبدیل آن ها به انرژی، مقابله با استرس، سلامت و زیبایی پوست و مو و … مفید هستند.

کدام منابع غنی غذایی می‌توانند کمبود ویتامین B  را در بدن شما تأمین کنند؟ لوبیا ، شیر، عدس، تخم مرغ، سیب زمینی، گوشت و موز از جمله مواد غذایی هستند که حاوی مقدار زیادی ویتامین B هستند.

قرص و آمپول ب کمپلکس

فواید B کمپلکس

همانطور که گفتیم، این ویتامین مجموعه‌ای از گروه ویتامین های B است؛ اگر همیشه خسته و بی‌حال هستید، می‌توانید از آمپول، قرص یا شربت ب کمپلکس برای افزایش سطح انرژی بدن‌تان استفاده کنید؛ درباره فواید این مکمل یا ویتامین چه می‌دانید؟

  • درمان ریزش مو ( به دلیل وجود روی، بیوتین و ویتامین B5)
  • کمک به هضم غذا
  • زیبایی و سلامت پوست و ناخن
  • بهبود عملکرد سیستم عصبی بدن
  • درمان استرس، اضطراب و افسردگی
  • کمک به تشکیل سلول ‌های خونی

چه کسانی به قرص و آمپول B کمپلکس نیاز دارند؟

قطعا کسانی که با کمبود ویتامین B  مواجه هستند؛ البته برخی افراد که درگیر بیماری های خاص هستند هم می‌توانند از این مکمل ( البته با تجویز پزشک) استفاده کنند.

عوارض جانبی مکمل های ویتامین B  ( عوارض قرص و آمپول B کمپلکس ) 

دوز بالای مکمل‌ های ویتامین B3 (نیاسین) در قرص و آمپول ب کمپلکس می‌تواند باعث استفراغ، افزایش قند خون، گرگرفتگی پوست، حتی آسیب کبدی و حتی چاقی شود. همچنین دوز بالای ویتامین B6 هم می‌تواند باعث آسیب اعصاب، حساسیت به نور و ضایعات پوستی شود؛ از دیگر عوارض جانبی مکمل‌ های B کمپلکس تغییر رنگ ادرار (زرد روشن) است.

قرص ب کمپلکس

تزریق آمپول B complex یا خوردن قرص آن؟ 

تحقیقات دانشمندان نشان داده است که تزریق آمپول B complex بسیار مؤثرتر از انواع قرص یا شربت آن است؛ چون زمانی که ویتامین B کمپلکس را به صورت قرص مصرف می‌کنید، سیستم گوارشی، اسیدیته معده و آنزیم های آن بر ساختمان این ویتامین آسیب می‌زنند؛ این در حالی است که تزریق آمپول ب کمپلکس ایمن‌تر است.

تزریق آمپول B کمپلکس چند وقت یک بار؟

نیاز نیست که شما به طور طبیعی و حتی خودسرانه این ویتامین را مصرف کنید، برای جبران کمبود ویتامین B می‌توانید از منابع طبیعی غذایی استفاده کنید؛ این باور کاملا اشتباه است که هر زمان احساس کمبود انرژی می‌کنید می‌توانید از این ویتامین استفاده کنید؛ همه چیز بستگی به نیاز بدن شما و تجویز پزشک دارد.

نظر شما درباره ویتامین B  و مکمل های طبیعی آن چیست؟ آیا تا به حال از این شربت، قرص یا آمپول استفاده کرده‌اید؟ تجربه های خود را با ما در میان بگذارید.

۶ دیدگاه

  1. سعدی

    ۱۴ آذر ۱۳۹۸ در ۹:۴۴ ب٫ظ

  2. شجاعی

    ۱۴ آذر ۱۳۹۸ در ۱۱:۱۱ ق٫ظ

    چیست؟؟

    پاسخ

  3. mrn

    ۱۳ آذر ۱۳۹۸ در ۲:۵۶ ب٫ظ

    عالی بود

    پاسخ

  4. فتحی

    ۱۳ آذر ۱۳۹۸ در ۱۱:۴۷ ق٫ظ

  5. یوسفی

    ۱۳ آذر ۱۳۹۸ در ۸:۵۷ ق٫ظ

    مفید

    پاسخ

  6. مصطفی

    ۱۳ آذر ۱۳۹۸ در ۱:۰۱ ق٫ظ

    با سلام
    در مواقعی که مدتی کسل و بی حال می شم و یا سرما می خورم از آمپول نوروبیون استفاده می کنم. بدنم پرانرژی می شه و سرماخوردگیم تا حد ۹۰ درصد رفع می شه. البته نوع خارجی بسیار موثرتره .
    با احترام

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…