خواص خاکشیر چیست؟

۴
3
زمان مطالعه: 3 دقیقه
خاکشیر یک نوشیدنی چهار فصل است که شما را لاغر می‌کند؛ درباره خواص خاکشیر بیشتر بدانید؛ با مجله دلتا همراه باشید.
خواص-خاکشیر

درباره خواص خاکشیر چه می‌دانید؟ بعد از تخم شربتی نوبت خاکشیر می‌رسد؛ اشتباه نکنید این ماده مغذی فقط مخصوص فصل تابستان نیست؛ بگذارید این گونه بگوییم که خاکشیر تابستان و زمستان نمی‌شناسد. یک لیوان شربت خاکشیر نه فقط تشنگی شما را بر طرف می‌کند بلکه می‌تواند باعث لاغری و تناسب اندام شما هم بشود؛ دوست دارید درباره خواص خاکشیر بیشتر بدانید؟ با مجله دلتا همراه شوید.

خواص خاکشیر

خاکشیر چیست؟ 

خاکشیر یا در اصطلاح عامیانه خاکشی با نام علمی ( Descurainia sophia ) گیاهی یک یا دو ساله به رنگ قرمز یا قهوه‌ای و از تیره شب‌بویان است که در مناطق کوهستانی می‌روید؛ تخم این گیاه ریز و دراز است و طعم تلخی دارد.

طبع خاکشیر

طبع خاکشیر سرد است یا گرم؟ خاکشیر از نظر طب سنتی ایران سرد و تر است و معمولا در فصل تابستان برای جلوگیری از گرما زدگی از آن استفاده می‌شود. البته ویتامین C موجود در خاکشیر می‌تواند مثل آویشن گرفتگی صدا را رفع کند؛ برای این منظور می‌توانید از جوشانده گل و برگ خاکشیر استفاده کنید.

خاکشیر برای لاغری

خواص خاکشیر

درباره خواص خاکشیر بیشتر بدانید. از زیبایی پوست و مو و رفع جوش و آکنه گرفته تا لاغری همه این ها با یک لیوان شربت خاکشیر قابل حل است البته فواید خاکشیر بسیار است؛ پس با ما همراه باشید.

رفع تشنگی با خاکشیر

تقریبا همه ما خاکشیر را یار روز های گرم تابستان می‌دانیم؛ ماده مغذی که تشنگی را رفع می‌کند، البته برای اینکه نتیجه بهتری بگیرید،می‌توانید خاکشیر را با آبلیمو مخلوط کنید.

خواص خاکشیر برای لاغری ( فواید خاکشیر ناشتا)

خاکشیر را ناشتا بخورید تا در طول روز گرسنه نشوید. برای این منظور، یک قاشق غذاخوری خاکشیر را بشویید و در یک لیوان آب ولرم حل  و با شکر شیرین کنید. استفاده از این نوشیدنی در طولانی مدت می‌تواند شما را لاغر کند. البته برای اینکه نتیجه بهتری بگیرید، می‌توانید خاکشیر را با عسل مخلوط کنید و به صورت ناشتا بخورید.

خواص خاکشیر برای مو

خاکشیر خواص ضد التهابی و ضد باکتری دارد؛ اگر مو های شما مدام شوره می‌زند، روزانه ۲ تا ۳ لیوان خاکشیر بخورید.

خواص خاکشیر برای پوست

همین خاصیت ضد باکتری خاکشیر درمان‌کننده جوش و آکنه است و پوست صورت شما را پاکسازی می‌کند. برای درمان جوش صورت فقط کافی است ۲ قاشق خاکشیر را با یک دوم فنجان عرق شاه تره و کاسنی مخلوط و به مدت سه هفته میل کنید.

خواص خاکشیر برای یبوست

خاکشیر درمان‌کننده یبوست در کودکان و بزرگسالان است. برای تهیه این معجون، خاکشیر را بو دهید و آن را با آب و عسل مخلوط کرده و از این معجون هر دو ساعت یک بار استفاده کنید.

خواص خاکشیر برای بارداری

یکی از مشکلات شایع در دوران بارداری یبوست است. خاکشیر با خاصیت ملین‌کنندگی اش دوای درد شما است. البته مصرف بیش از حد آن برای رحم خانم ها خطرناک است و ممکن است باعث سقط جنین شود.

خواص خاکشیر برای مردان

خاکشیر به علت داشتن سودا میزان اسپرم آقایان را زیاد می‌کند و این مسئله قدرت باروری مردان را افزایش می‌دهد.

خواص خاکشیر

طریقه مصرف خاکشیر

برای تهیه شربت یا دمنوش خاکشیر دانه ها و تخم خاکشیر را مدتی در آب ولرم قرار دهید تا خیس بخورد. سپس می‌توانید به این ترکیب مقداری عسل یا آبلیمو اضافه کنید.

مضرات خاکشیر 

  • افرادی که ورم یا زخم معده دارند، باید در مصرف این ماده زیاده‌روی نکنند.
  • بیمارانی که روماتیسم یا آرتروز دارند، باید شربت خاکشیر را با عسل و عرق نعناع میل کنند.
  • اگر میگرن دارید، خاکشیر را با کتیرا مصرف کنید.
  • برای جلوگیری از سنگ کلیه خاکشیر را چندین بار بشویید و بگذارید به مدت ۱۲ ساعت در آب خیس بخورد؛ سپس میل کنید.

نظر شما درباره لاغری با خاکشیر و عسل چیست؟ آیا شما هم از آن دسته افراد هستید که خاکشیر را فقط در فصل تابستان و برای رفع تشنگی استفاده می‌کنید؟ برای یک بار هم که شده هنجارشکن باشید، بگذارید این ماده غذایی نوشیدنی چهار فصل شما باشد.

۴ دیدگاه

  1. B.SH

    ۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ در ۵:۵۹ ب٫ظ

    عااااالییییی هستین?????
    ممنونم بابت اطلاعات مفیدتون??

    پاسخ

  2. سعدی

    ۱۶ آذر ۱۳۹۸ در ۰:۴۳ ق٫ظ

  3. فتحی

    ۱۳ آذر ۱۳۹۸ در ۱۱:۵۱ ق٫ظ

    عالیه

    پاسخ

  4. بزرگی

    ۱۲ آذر ۱۳۹۸ در ۳:۰۴ ب٫ظ

    خوب بود

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…