ایروان ، پایتخت ارمنستان

۷
0
زمان مطالعه: 5 دقیقه
اصلاً دیدن بازار ها در همه سفر های گردشگری لذت بخش است. گذشته از خرید سوغاتی شما با محصولات و صنایع دستی آن خطه آشنا می شوید و کلی بازار گردی و ویترین گردی هم به سفرتان اضافه خواهید کرد.
ایروان Yerevan

امروز با مجله دلتا به مقصدی ایده آل سر می‌زنیم که در کنار زیبایی ها و جاذبه های دیدنی بی نظیرش بازار های شگفتی هم دارد که می‌تواند حسابی در سفر سرگرمتان کند. به شهری که از نظر تاریخی و فرهنگی بسیار غنی است. ایروان که اتفاقاً نزدیک ایران خودمان هم هست و چندی پیش مطلبی راجع به راهنمای سفر به ارمنستان را هم برایتان در همین مجله نوشتیم. صفحه گردشگری مان را همراهی کنید تا سری به بهترین دیدنی های ایروان بزنیم.

پایتخت ارمنستان

جاهای دیدنی ایروان

  • شیرینی فروشی گراند کندی

    برای گردشگرانی که به ارمنستان و به طور خاص به ایروان سفر می‌کنند، سر زدن به شیرینی فروشی «گرند کندی» (Grand Candy) از واجبات است. چه شما به شیرینی علاقه داشته باشید یا نداشته باشید، به محض اینکه از ارمنستان باز گردید همه از شما خواهند پرسید که به این مکان هم رفته اید یا نه؟ چرا که یکی از یادواره هایی از ایروان است که به دلیل مزه های خوبش هیچگاه از خاطرمان نمی‌رود. درواقع این یک توقف‌ اجباری در میان گشت و گذارتان خواهد بود. این شیرینی فروشی یک نوع شیرینی شبیه به دونات مغز دار را سرو می‌کند که حتماً باید با کاکائوی داغ و به صورت گرم و ترد میل کنید. به نام «پونشیکانوتس» (Ponchikanots) که اصلاً در تاریخ این شهر ریشه دوانده.

شیرینی فروشی «گرند کندی» Grand Candy

  • موزه نسل کشی ارامنه

    راجع به نسل کشی ارامنه صد در صد شنیده اید. در کشور ارمنستان برای زنده نگه داشتن یاد قربانیان این سرزمین، «موزه نسل کشی ارامنه» (Tsitsernakaberd) را بر پا کرده‌اند که پس از چندی تبدیل به یکی از جاذبه‌های گردشگری در ایروان شده است. از ابتدای بازگشایی این موزه، شعله ای جاویدان درست در وسط این یادبود قرار دارد که از همان ابتدا روشن شده و سال هاست باقی مانده است. در واقع این کار برای ادای احترام به همه قربانیان این نسل کشی است. گردشگران و مسافران چه داخلی و چه خارجی هنگام بازدید از این موزه در آنجا گل می‌گذارند و با اطلاعاتی که می‌گیرند درک بهتری از مقاومت ارمنستان در برابر این این رویداد تاریخی پیدا می‌کنند.

«موزه نسل کشی ارامنه» (Tsitsernakaberd)

  • یادمان سردارآباد

    «سردارآباد» (Sardarabad) مکانی مناسب برای عکاسی است. از سنگ سرخ و معروف ارمنستان ساخته شده تا شاهدی باشد برای ملتی که رویدادهای زیادی را به دلیل استقلال طلبی از سر گذرانده‌اند. این جا ، برای گرامی داشتن قهرمانان جنگ سردارآباد ساخته و یک بنای تاریخی برای بازدید توریست ها و مسافران شد؛ حتی اگر علت ساخت آن جذب گردشگر هم نبوده است اما بسیاری بازدید کنندگان در سفر به پایتخت ارمنستان به آنجا سر می زنند. تابش و انعکاس نور خورشید بهترین یادگاری ها را برای آلبوم خاطراتتان به شما هدیه خواهد کرد.

سردار اباد Sardarabad ایروان

  • بازار ورنیساژ

    اصلاً دیدن بازار ها در همه سفر های گردشگری لذت بخش است. گذشته از خرید سوغاتی شما با محصولات و صنایع دستی آن خطه آشنا می‌شوید و کلی بازارگردی و ویترین گردی هم به سفرتان اضافه خواهید کرد. خوشبختانه بازاری در ایروان وجود دارد که چیزی شبیه به جمعه بازار خودمان است. البته روباز است و وسایل عتیقه و گاهی دسته دوم هم می‌فروشد. به نام «ورنیساژ» (Vernissage) که هر چیزی را که برای خرید در نظر دارید می‎توانید همین جا پیدا کنید. صنایع دستی مانند گلیم‌ های دست‌ بافت، کیف‌ های دست‌ دوز، زیورآلات دست ساز و پوشاک، لوازم آشپزخانه، اسباب‌ بازی، خوراکی و چه و چه و چه را در این بازار خواهید دید.
    بازار «ورنیساژ» (Vernissage)

  • موزه و پلکان آبشار

    یکی از جاذبه های اصلی ایروان آبشار (Cascade) است که پلکان عظیمی در محیطی باز را به نمایش گذاشته است. از تراس‌ های متعددی تشکیل و با مجسمه‌ ها و تعدادی تندیس‌ های هنری تزئین شده است. گل‌ کاری ها و گیاهان سرسبز محوطه نیز به زیبایی آن افزوده است. اگر به این مکان سر زدید می‌توانید یک عصر دلپذیر را در کافه های اطراف این جاذبه دیدنی بگذرانید و یا وعده ای را در رستوران های آن سپری کنید. برخی از بهترین کافه‌ ها و رستوران‌ های ارمنستان اینجا هستند. مناظر خیره کننده‌ای دارد و کوه آرارات را به وضوح خواهید دید. خوب است از موزه هنری هم که داخل این پلکان واقع شده دیدن کرده وخاطره خوبی از سفرتان برای خود بیاورید.

آبشار (Cascade)

  • گالری ملی ارمنستان

    مجموعه ای از آثار دیدنی هنر اروپایی را می‌توانید در «گالری ملی ارمنستان» (National Gallery of Armenia) از نظر بگذرانید. مجموعه‌ ای بزرگ و دیدنی که با هنرهای ارمنی آمیخته است و در طبقه چهارم و پنجم نگهداری می‌شود. نقاشی های موفقی که شاید بتوان گفت از نقاط قوت این مجموعه دیدنی به شمار می‌روند. صحنه‌ هایی از افسانه‌ های ارمنی و رویداد های مختلف تاریخی در نقاشی‌ های سورنیانتس به تصویر کشیده شده و نقوش رنگارنگ، چشم نواز و خیره کننده ای را به نمایش گذاشته است.

گالری ملی ارمنستان National Gallery of Armenia

  • مسجد آبی

    ارمنستان هم مسجد دارد. البته تنها مسجد فعال ایروان است که با هزینه ایرانیان باز سازی شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد. هشت مسجد دیگر هم تقریباً از سال  ۱۷۶۵ در این ناحیه وجود داشته، اما در اوایل قرن بیستم توسط حکومت شوروی بسته شده اند. مسجد آبی ارمنستان هم در دهه ۱۹۹۰ دوباره راه اندازی شد و تزیینات زیبایی دارد. هرچند داخل این مسجد بسیار ساده است اما نمای بیرونی به خصوص گنبد مسجد با کاشی‌ کاری های زیبا و دیدنی تزئین شده و مناره کوچک و باغی سرسبز دارد که با آبنما و گل‌های رنگارنگ پر شده است.

مسجد آبی ایروان

  • کلیسای سنت گریگور

    قرن هاست که ارامنه را مردمان مسیحی می‌شناسیم و کسی در این کشور حتی به یاد هم نمی‌آورد که اجدادش مثلاً در زمان های دور حتی، چندین خدا را می‌پرستیدند. در نتیجه ارمنستان پر است از کلیسا های دیدنی با معماری های خاص و خارق العاده. یکی از آنها «کلیسای سنت گریگور» (Saint Gregory the Illuminator Cathedral) است که هنوز هم بزرگترین کلیسای ارمنی جهان به حساب می‌آید، مجموعه‌ای بزرگ که خود شامل سه کلیسا می‌شود. ساخت این بنا در ایروان ۴ سال زمان برده و یکی از مقاصد گردشگری برای مسافران و توریست های این شهر و یا حتی کل ارمنستان است.

کلیسای (Saint Gregory the Illuminator Cathedral)

  • تئاتر اپرای ایروان

    بخشی از فرهنگ ارمنستان را در همین سالن «تئاتر اپرای ایروان» (Yerevan Opera Theater) می‌توانید ببینید. در سال ۱۹۳۳ در دوران حکومت شوروی سابق بازگشایی شد و از آن پس این سالن شاهد اجرای بسیاری اپراها و تئاتر های موفق و شگفت انگیز بود. شاخص ترین اجراهای هنرمندانه باله و نمایش های حیرت انگیز هم در این سالن تاریخی اجرا شدند که می‌توان از اپراهای بی نظیر روسی نام برد. همچنین نمایش «دریاچه قو» اثر چایکوفسکی، معروف‌ترین اپرای انوش اثر «آرمن تیگرانیان» هم در این سالن اجرا رفته‌اند.

 

«تئاتر اپرای ایروان» (Yerevan Opera Theater)

برای دیدن ویدئوی این مطلب اینجا کلیک کنید

۷ دیدگاه

  1. رضا

    ۱۲ آذر ۱۳۹۸ در ۹:۲۰ ق٫ظ

    ممنون. برای خرید هم کاش میگفتین چطوره ؟

    پاسخ

    • گلزار

      ۱۲ آذر ۱۳۹۸ در ۹:۳۹ ق٫ظ

      با سلام
      سپاسگزارم که مطالب دلتا رو مطالعه می کنید.
      بله حتماً در اواخر هفته یا اوایل هفته آینده مطلبی راجع به مراکز خرید ارمنستان منتشر می کنیم 🙂

      پاسخ

  2. نامجو

    ۱۱ آذر ۱۳۹۸ در ۹:۵۷ ق٫ظ

    دیدنی و زیباست

    پاسخ

    • گلزار

      ۱۱ آذر ۱۳۹۸ در ۵:۱۱ ب٫ظ

      بلی بسیار 🙂

      پاسخ

  3. فتحی

    ۱۱ آذر ۱۳۹۸ در ۹:۵۶ ق٫ظ

  4. یوسفی

    ۱۰ آذر ۱۳۹۸ در ۳:۱۳ ب٫ظ

    جای فوق العاده زیبایی هستش

    پاسخ

    • گلزار

      ۱۰ آذر ۱۳۹۸ در ۶:۵۸ ب٫ظ

      بلی همینطوره 🙂

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…