درمان خانگی شپش مو با …؟

۴
0
زمان مطالعه: 5 دقیقه
شپش سر را جدی بگیرید! انواع شپش سر و علائم آن را می‌شناسید؟ درمان خانگی آن را چطور؟ با مجله دلتا همراه باشید.
درمان-خانگی-شپش-موی-سر

شپش موی سر چیست؟ درمان خانگی شپش موی سر را می‌شناسید؟ حتی فکرش را هم نمی‌توانید بکنید که این حشرات مؤذی کوچک چگونه می‌توانند زیبایی مو های شما را خراب کنند! این موجودات ریز و کوچک با تخم های سفید چسبنده خود چنان به مو های شما می‌چسبند و از آن ها تغذیه می‌کنند تا جایی که مو های شما نه فقط زیبایی ظاهری خودشان را از دست می‌دهند بلکه بیماری های دیگر هم به سراغ آن ها خواهد آمد؛ این یعنی فاجعه در زیبایی!

نگران نباشید؛ سلامت و زیبایی مو های شما قابل بازگشت است؛ درمان خانگی شپش موی سر را می‌شناسید؟ اصلا شپش سر را چگونه می‌توانیم از بین ببریم؟ مجله دلتا جواب سؤالات شما را می‌داند؛ با ما همراه باشید.

شپش چیست؟

شپش چیست؟

نوعی حشره انگلی است که روی موی سر، ابرو و مژه های شما جا خوش می‌کند. این حشره در ظاهر کوچک و بی‌آزار به طور روزانه چندین بار مثل یک زامبی خون شما را می‌مکد؛ یعنی از خون بدن شما تغذیه می‌کند. این حشره نمی‌تواند مدت زمان زیادی بدون تماس با پوست بدن زنده بماند و فقط از طریق تماس مستقیم منتقل می‌شود.

درباره تخم شپش بیشتر بدانید

همانطور که گفتیم، شپش ها بسیار کوچک هستند، اندازه آن ها حدود ۲ تا ۳ میلی‌متر است. شپش های بالغ بیضی‌شکل و خاکستری مایل به قهوه‌ای هستند؛ این موجودات هم تولید مثل دارند؛ درباره تخم شپش چه می‌دانید؟

مراقب هجوم شپش ها باشید! شپش های بالغ حدود ۳۰ روز زندگی می‌کنند و به سرعت می‌میرند، آن ها تخم‌گذاران پرکاری هستند؛ماده ها شش تخم در روز می‎گذارند؛ تخم های کوچک شپش تمایل دارند که در ریشه مو، درست کنار پوست سر شما قرار بگیرند، آن ها کوچک و سفید هستند اما مثل کنه می‌مانند.

شپش مو

علائم شپش سر

همیشه رعایت نکردن بهداشت بیماری های مختلفی چون خارش بدن و به خصوص خارش پوست سر، ریزش مو و شپش سر را در پی دارد؛ علائم شپش سر چیست؟ از جمله اصلی‌ترین راه های انتقال این موجودات و انگل های کوچک خونخوار استفاده از روسری، لباس و کلاه مشترک، شانه یا وسایل بهداشتی است؛ البته همانطور که گفتیم، این بیماری قابل کنترل و درمان است.

  • خارش شدید پوست سر
  • برجستگی و نقطه های کوچک قرمز روی سر، گردن و شانه ها
  • ذره های برجسته و سفید مثل شوره سر روی ریشه مو که به سختی کنده می‌شوند.

تخم شپش

انواع شپش

این موجودات انگلی کوچک فقط مهمان مو های شما نیستند، درباره شپش بدن چیزی شنیده‌اید؟ شپش ها می‌توانند به قسمت های مختلف بدن حمله کنند و البته از پوست و خون شما تغذیه کنند.

  • شپش موی سر ( موجودات ریز، کوچک، شش پا و تخم‌گذار روی پوست)
  • شپش بدن ( محل زندگی و راه انتقال آن ها لباس و رختخواب است.)
  • شپش عانه یا ناحیه تناسلی ( به دلیل رعایت نکردن بهداشت فردی ظاهر می‌شوند.)

البته این بیماری فقط مخصوص بزرگسالان نیست؛ چه بسا بیشتر از همه کودکان را درگیر می‌کند؛ درباره شپش کودکان و راه های انتقال آن چه می‌دانید؟

شپش مو

درمان خانگی شپش موی سر

شپش موی سر را چگونه از بین ببریم؟ درمان خانگی شپش موی سر چگونه است؟ دست از خاراندن مو های سر خود بردارید! بهتر است سری به آشپزخانه منزل خودتان بزنید و با این خوراکی ها به جنگ شپش ها بروید!

نعناع و سرو کوهی

  ۲۵ گرم نعناع را با ۲۵ گرم میوه سرو کوهی و ۱۰ عدد میخک و ۱۰ عدد برگ درخت عرعر به مدت ۲۰ دقیقه در سرکه بجوشانید و بعد از ولرم شدن آن را از صافی رد کنید و مو های‌تان را به آن آغشته کرده و اجازه دهید تا این ترکیب و معجون خانگی یک ساعت روی مو ها باقی بماند؛ سپس آن ها را شانه بزنید.

درمان خانگی شپش سر

درمان شپش با سرکه

سرکه با خاصیت اسیدی که دارد، می‌تواند با بسیاری از بیماری های مربوط به مو های شما مبارزه کند. برای این منظور، ۳۰ میلی‌لیتر سرکه سیب را با ۱۵ میلی‌لیتر روغن جوجوبا و ۱۰ قطره اسانس پونه و ۱۰ و ۱۵ قطره اسانس برگ درخت عرعر مخلوط کنید و مو های خود را به مدت یک ساعت به این ترکیب آغشته و پس از آن آبکشی کنید.

البته راه دیگر این است که مو های خود را با مخلوط سرکه پخته و نمک ماساژ دهید، یک کلاه روی سر خودتان بگذارید و یک ساعت صبر کنید و بعد از آن مو های خود را بشویید.

درمان شپش سر با سس مایونز

مایونز فقط یک سس نیست! با این ماده می‌توانید بسیاری از بیماری های مربوط به مو از جمله موخوره و شپش را درمان کنید. برای این منظور، مو های خودتان را به سس مایونز آغشته کنید و آن ها را با کلاه حمام بپوشانید. این مخلوط باید ۵ تا ۶ ساعت روی موی شما بماند. بعد از این مرحله مو های خود را با شامپو بشویید البته بیشتر این درمان های خانگی را باید یک تا دو ماه انجام دهید تا نتیجه دلخواه‌  حاصل شود.

درمان شپش سر با اسپند

اسپند عزیز در آشپزخانه شما منتظر است؛ این ماده سنتی نه فقط به عنوان یک ضد عفونی‎ کننده قوی برای محیط عمل کرده بلکه شپش سر را هم درمان می‌کند، می‌پرسید چگونه؟

اسپند خشک را آسیاب و با یک لیوان آب جوش مخلوط کنید، اجازه دهید این مخلوط به مدت ۱۵ دقیقه دم بکشد. این ترکیب را برای مو های بلند تا ۲ یا ۳ برابر افزایش دهید؛ سپس کل مو ها را به این ترکیب آغشته کرده و اجازه دهید تا ۴۵ دقیقه مو های سر شما از این معجون خانگی تغذیه کند؛ سپس آن ها را آبکشی کنید.

شپش سر

آب پیاز

 آب پیاز یک عصاره جادویی برای مو های شما است که علاوه بر درخشندگی بیشتر آن ها باعث تقویت ریشه مو، درمان موخوره و شپش سر هم می‌شود. فقط کافی است که یک شامپوی طبیعی ضد شپش تهیه کنید البته با آب پیاز! و هر روز مو های خود را با آب پیاز ماساژ دهید. فراموش نکنید که این درمان را سه روز متوالی تکرار کنید و سپس برای نابودی کامل شپش سر، آن را هفته‌ای یک بار به مدت دو ماه تکرار کنید.

روغن نارگیل و کافور

برای درمان فوری شپش سر سه قاشق غذاخوری روغن نارگیل را با کافور مخلوط کنید؛ سپس پوست خود را با این معجون خانگی ماساژ دهید و بگذارید این محلول یک شبانه‌روز روی پوست سر شما باقی بماند؛ این روش درمانی را تا ۵ روز ادامه دهید.

حنا

شاید یکی از قدیمی‌ترین روش های زیبایی و تقویت مو استفاده از حنا باشد؛ برای تهیه یک ماسک خانگی و طبیعی مو حنا را با آب گرم مخلوط کنید و مو های سر خود را با آن بپوشانید. بگذارید این مخلوط به مدت سه ساعت روی موی سر شما باقی بماند؛ سپس مو های خود را شانه کنید و بعد از گذشت مدت زمان کوتاهی این ماسک خانگی را با آب بشویید تا کاملا پاک شود.

نظر شما درباره این موجودات ریز چیست؟ شاید همین الان شما جلوی آینه رفته و مو های خودتان را چک کرده باشید البته قطعا هر گردی گردو نیست و هر نشانه‌ای هم علامت شپش مو نیست! شاید شما شپش موی سر را با شوره مو یا حتی موخوره اشتباه گرفته باشید؛ پس اول از همه به پزشک متخصص مراجعه کنید تا از بیماری خود مطمئن شوید.

۴ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۷ مرداد ۱۴۰۱ در ۱۱:۵۷ ق٫ظ

  2. سیامک مودت

    ۹ آذر ۱۳۹۸ در ۱۲:۲۰ ب٫ظ

    شپش اومده باز

    پاسخ

  3. صلابت

    ۹ آذر ۱۳۹۸ در ۱۰:۵۵ ق٫ظ

  4. صلابت

    ۹ آذر ۱۳۹۸ در ۱۰:۵۵ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…