افزایش نرخ سود،ترمز رونق بازار مسکن را کشید

۰
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه

به رغم افزایش ۱۷ و ۷ دهم در صدی تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی در بهمن ماه ۹۶ ، مشاوران املاک می گویند: رشد قیمت در روزهای پایانی سال به حدی است که مردم عادی توان خرید ندارند.

به گزارش مجله دلتا به نقل از اقتصاد آنلاین ، بررسی های مشاوران املاک در مناطق تهران حاکی است که بازار مسکن با نزدیک شدن به پایان اسفند ماه وارد مرحله ای تازه شده و مالکان برای  فروش واحدهای مسکونی خود تردید دارند.

به گفته یکی از مشاوران املاک در منطقه ۱۶ تهران ، معاملات انجام شده در سال ۹۶  در مقایسه با پارسال نشان می دهد که  تعداد معاملات اجاره نسبت به سال ۹۵ بیشتر شده اما میزان معاملات خرید و فروش به شدت کاهش یافته است.

او  گفت : البته معاملات خانه ‌های کلنگی نسبت به پارسال بیش‌ ترشده اما ، خانه ‌های نوساز سه و دو خوابه بازار خوبی نداشته اند که دلیل آن کاهش توان خرید مردم نسبت به پارسال بوده است.

یکی دیگر از مشاوران املاک در منطقه سعادت آباد هم می گوید : به سبب حباب قیمتی که در بازار مسکن وجود دارد مردم با خیال راحت خرید و فروش نمی‌کنند. همچنین با نزدیک شدن به روزهای پایان سال، به تصور اینکه سال آینده قیمت مسکن افزایش می‌یابد تمایل مردم به فروش کم ‌تر و به خرید بیشتر شده است.

مشاور دیگری در منطقه یوسف آباد با اشاره به این‌ که با کاهش نرخ سود بانکی بازار فقط در بهمن ماه رونق گرفت ، گفت : البته در این  منطقه فروشنده‌ ای وجود نداشت و نمی‌توان گفت بازار مسکن وارد رونق شده است.

در محله نارمک نیز یکی از مشاوران املاک به افزایش سود بانکی به ۲۰ درصد و تاثیر منفی آن در بازار مسکن اشاره کرد و گفت: در واقع افزایش نرخ  سود بانکی ترمز رونق بازار را کشید و به استقبال مردم پایان داد.

در این باره مهدی سلطان محمدی، کارشناس مسکن با تاکید بر این‌که اگر بانک مرکزی نرخ سود را کاهش ندهد بازار مسکن با بحران جدی روبه رو خواهد شد، اظهار کرد: افزایش نرخ سود به ۲۰ درصد، تمایل سرمایه‌گذاری در مسکن را کاهش داد و بازار را دوباره  وارد رکود کرد.

او با اشاره به اینکه در سال آینده رشد قیمت از نرخ تورم پیشی خواهد گرفت، تصریح کرد: البته به نظر نمی‌رسد با جهش چشمگیر قیمت روبه رو شویم .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در همه عناوین

همچنین بخوانید

خانه‌های ارزان در کدام مناطق هستند؟

واحدهای مسکونی ارزان‌ و با قیمت کل کمتر از یک میلیارد تومان فقط در چند منطقه پایتخت قرار د…