وام ۱۴۰ میلیونی ،عامل گرانی مسکن ؟

۰
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه

به رغم اینکه  پس از راه اندازی صندوق مسکن یکم بارها اعلام شد سیاست دولت، تشویق به خرید مسکن از محل پس انداز است، با افزایش وام از محل اوراق و درنتیجه گرانی مسکن روبه رو بوده ایم.

به گزارش مجله دلتا به نقل از خبرگزاری مهر ، در روزهای اخیر قیمت اوراق تسهیلات مسکن که طی ۱۰ ماه گذشته بیش از ۷۰ هزار تومان بود به نزدیک ۶۰ هزار تومان کاهش یافته است. اگرچه بر اساس اعلام دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی کاهش میزان معاملات مسکن در تهران از بهمن ماه آغاز شده و تعداد مبایعه نامه ها نسبت به دی ماه رو به کاهش گذارده بود ، این کاهش به نسبت شدید قیمت اوراق تسهیلات مسکن در روزهای اخیر، کاهش چند برابری معاملات مسکن در اسفند ماه را در پی داشته است .

از سوی دیگر بررسی نمودار سالانه معاملات مسکن در سال های گذشته نشان می دهد که همواره در اسفند ماه، با کاهش خرید و فروش و قیمت مسکن روبه رو بوده ایم . اما هم اکنون شواهد نشان می دهد اگرچه تعداد معاملات تا حدودی کاهش یافته، اما نشانه هایی از کاهش قیمت ها دیده نمی شود.

سیاست  دولت یازدهم و دوازدهم در بخش مسکن که  همانا توسعه سیاست خرید مسکن از محل پس انداز بوده است در ماه های اخیر از سوی بانک عامل بخش مسکن نقض شد و این بانک، رقم وام مسکن از محل اوراق تسهیلات را افزایش داد.

 به گفته حمیدرضا چراغی کارشناس بخش مسکن ، از آنجا که مسکن در ایران یک کالای سرمایه ای محسوب می شود، با افزایش رقم تسهیلات خرید مسکن به ۱۴۰ میلیون تومان و افزایش توان خرید خانوارها ، آن دسته از خانوارهایی که نیاز به خرید مسکن دوم و سوم نداشتند، وارد بازار شدند که با توجه به افزایش تقاضا و کاهش عرضه مسکن، قیمت ملک در دو ماه گذشته ناگهان رو به افزایش گذاشت و دوباره  پس از چند سال ، حباب قیمتی در بازار مسکن ایجاد کرد.

وی گفت : طرح افزایش مبلغ وام  ودرنتیجه افزایش قیمت مسکن در ایران بارها و بارها اجرا و هر بار با شکست روبه رو شده است و تا زمانی که در ایران به مسکن به شکل سرمایه ای نگاه شود و به کالای مصرفی تبدیل نشود، این روند و این چرخه از پیش شکست خورده بارها و بارها تکرار خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در همه عناوین

همچنین بخوانید

خانه‌های ارزان در کدام مناطق هستند؟

واحدهای مسکونی ارزان‌ و با قیمت کل کمتر از یک میلیارد تومان فقط در چند منطقه پایتخت قرار د…