رازیانه و هزاران راز پرخاصیت !

۵
1
زمان مطالعه: 5 دقیقه
رازیانه دیگر یک راز نیست! مجله دلتا درباره خواص شگفت انگیز این گیاه با شما سخن می‌گوید؛ با ما همراه باشید.
خواص-رازیانه

یک فنجان سلامتی را مهمان مجله دلتا باشید؛ درباره خواص رازیانه چه می‌دانید؟ رازیانه یک گیاه پرخاصیت برای مردان و زنان است؛ این گیاه علاوه بر زیبایی پوست و مو باعث درمان بسیاری از عفونت های قارچی شایع زنان و بیماری های دیگر مرتبط با آن می‌شود؛ با مجله دلتا  و این راز خوشمزه همراه باشید.

خواص رازیانه

رازیانه ؛ گیاه دوقلو

از خواص رازیانه چه می‌دانید؟ اصلا چقدر این گیاه را می‌شناسید؟ علت نام‌ گذاری رازیانه به گیاه دوقلو به دلیل خواص فوق‌العاده آن برای زنان و مردان است. رازیانه گیاهی زمستانی و شبیه کرفس است اما طعمی نزدیک به شیرین‌ بیان دارد؛ این گیاه از خانواده سبزیجاتی مثل کرفس و هویج وحشی است که اصل آن به کشور های مدیترانه‌ ای مانند یونان و ایتالیا باز می‌گردد.

 ممکن است طعم دمنوش یا تخم رازیانه برای شما چندان دلپذیر نباشد؛ بهتر است چشم های‌تان را ببندید و با یک نفس دمنوش این گیاه را سر بکشید؛ بدون آنکه به مزه متفاوتش فکر کنید!

خواص رازیانه برای زنان

ویتامین های رازیانه

رازیانه چربی کمی دارد؛ یک پیاز متوسط رازیانه حاوی ۷۲ کالری، ۳ گرم پروتئین و ۱۷ گرم کربوهیدرات است. این گیاه فیبر زیادی دارد و تقریبا بدون کلسترول است؛ از جمله ویتامین های رازیانه ویتامین C، A، B6، K و اسید فولیک است.

البته این گیاه مواد معدنی زیادی مثل آهن، کلسیم، مس، زینک و سلنیم هم دارد. در ادامه این مطلب درباره خواص رازیانه بیشتر صحبت می‌کنیم؛ با ما همراه باشید.

تخم رازیانه

یک ادویه خانگی که معمولا در آرد های سوخاری به کار می‌رود؛ تخم رازیانه! دم‌کرده‌ این تخم، پف چشم ها را کاهش می‌دهد و البته بسیار مدر است؛ بهتر است بدانید که تخم رازیانه منبع غنی از کلسیم است.

خواص رازیانه برای پوست

خواص رازیانه

این گیاه با پکیج کامل از ویتامین هایی که دارد؛ برای مادران شیرده، کودکان و مردان خواص زیادی دارد؛ مثلا دمنوش رازیانه با آنکه ممکن است طعم دلپذیری نداشته باشد، برای لاغری، گیاه بسیار مناسبی است؛ درباره خواص رازیانه چه می‌دانید؟

سلامت استخوان

فقط شیر و لبنیات منبع کلسیم نیستند؛ رازیانه هم مثل دیگر گیاهان دارویی و دمنوش های طبیعی تقریبا ۱۱۵ میلی‌گرم کلسیم دارد که ۱۰٪ نیاز روزانه‌ بدن را شکل می‌دهد؛ البته در کنار کلسیم، ویتامین K موجود در رازیانه ‌هم استحکام و سلامت استخوان ها را تضمین می‌کند.

خواص رازیانه برای لاغری

رازیانه یکی از گیاهانی است که فیبر زیادی دارد؛ منابع غذایی فیبر دار کالری خاصی ندارند اما حجم بیش از اندازه آن ها معده را کاملا پر می‌کند؛ بنابراین شما احساس سیری خواهید کرد.

گیاه ضد سرطان

در گیاه رازیانه روغنی به نام آنتول وجود دارد که سرطان را درمان می‌کند؛ مثلا دم کرده این گیاه و استفاده مداوم از آن می‌تواند از رشد تومور های سینه و درنتیجه سرطان سینه جلوگیری کند. البته وجود ماده مغذی دیگر به نام سلنیوم هم می‌تواند میزان مرگ ناشی از سرطان را کم کند.

درمان بیماری قلبی

مواد غذایی که فیبر دارند، به کاهش سطح کلسترول خون کمک می‌کنند؛ رازیانه هم از این قاعده مستثنی نیست! رژیم‌ های غذایی فیبر دار احتمال حمله‌ قلبی را تا حد زیادی کاهش می‌دهند؛ در کنار آن پتاسیم موجود در رازیانه هم در جلوگیری از بیماری‌ های قلبی – عروقی موثر است چون این گیاه هم کلسترول را تنظیم می‌کند، هم فشار خون را پایین می‌آورد. از همه مهم تر اینکه ویتامین های محافظ قلب یعنی فولات و ویتامین C هم در رازیانه وجود دارد.

درمان کم خونی

آهن و هیستیدین (نوعی اسیدآمینه) موجود در گیاه رازیانه، در درمان کم خونی مؤثر هستند. آهن، ماده‌ اصلی هموگلوبین است و هیستیدین موجب تولید آن در بدن می‌شود؛ در نتیجه این دو ماده به تشکیل اجزای دیگر خون کمک می‌کنند.

درمان دل درد نوزاد

تحقیقات دانشمندان نشان داده است که روغن دانه رازیانه درد را تسکین می‌دهد و روده‌ کوچک را به کار می‌اندازد؛ در نتیجه به عنوان یک درمان‌کننده طبیعی برای دل‌پیچه به کار می‌رود.

درمان یبوست

دانه‌ های رازیانه، به ویژه به شکل پودر، ملین خوبی هستند؛ فیبر موجود در گیاه رازیانه، روده‌ ها را پاک و در عین حال به دلیل ویژگی تحریک‌کنندگی‌ اش، حرکات دودی شکل روده‌ را تنظیم می‌کند؛ پس دیگر مشکل یبوست نخواهید داشت.

خواص رازیانه

خواص رازیانه برای زنان

رازیانه هزاران خاصیت بی‌نظیر و جادویی برای سلامت زنان و به خصوص درمان سرطان های شایع خانم ها دارد؛ گیاهی که هم باعث زیبایی می‌شود و هم سلامتی خانم ها را تضمین می‌کند. رازیانه برای خانم ها چه خواصی دارد؟ اگر کمی صبر داشته باشید و ادامه مطلب را بخوانید، متوجه خواهید شد:

سلامت و زیبایی پوست و مو

پیاز رازیانه مقدار زیادی ویتامین C دارد. این ویتامین با آنتی اکسیدان های فراوانش می‌تواند پیری پوست را درمان کند؛ پس شاید بهتر باشد که اینطور بگوییم، گیاه رازیانه با ویتامین های زیبایی اش نقش یک کلاژن ساز طبیعی را انجام می‌دهد که نتیجه آن چیزی جز شادابی بیشتر پوست نیست.

علاوه بر این، اگر مشکلات و بیماری های مربوط به مو از جمله ریزش مو، قارچ پوستی، شوره سر، شپش و … دارید، روغن رازیانه را فراموش نکنید.

تسکین علائم یائسگی

گیاه رازیانه نوعی فیتواستروژن دارد که می‌تواند علائم یائسگی را تسکین دهد؛ بیشتر خانم های یائسه از گرگرفتی های مکرر بدن خود گلایه می‌کنند؛ رازیانه این مشکل را درمان می‌کند؛ همچنین این گیاه به خانم هایی که سطح استروژن پایینی دارند، یائسگی زودرس داشته‌ یا حتی رحم خود را برداشته‌اند، بسیار کمک‌کننده است.

بزرگ شدن سینه

فلاونوئید موجود در گیاه رازیانه، مقدار ترشح استروژن خانم ها را افزایش می‌دهد؛ دانه‌ های رازیانه در تشکیل سلول‌ های جدید و بافت سینه بسیار مؤثر هستند؛ درنتیجه رازیانه می‌تواند سایز سینه خانم ها را افزایش دهد؛ البته این گیاه در افزایش شیر مادران و کاهش درد های قاعدگی هم مؤثر است.

سلامت تخمدان

بهتر است به گیاه رازیانه نام جاروبرقی طبیعی رحم و تخمدان بدهیم؛ اگر عفونت های شایع مثانه یا قارچی رحم و حتی تنبلی تخمدان دارید می‌توانید با دم کرده این گیاه دستگاه تناسلی خود را شستشو دهید؛ پس دیگر نگران عفونت های شایع زنانه نباشید. جالب است بدانید که گیاه رازیانه هورمون های زنانه را زیاد درنتیجه قدرت تخمک‌گذاری خانم ها افزایش پیدا می‌کند.

خواص رازیانه

خواص رازیانه برای مردان

درست است که گیاه رازیانه بسیاری از درد های زنانه را درمان می‌کند اما این گیاه دارویی برای آقایان هم بسیار مفید است. دم کرده این گیاه و مصرف مداوم آن می‌تواند روی اسپرم آقایان اثر مثبت بگذارد و میل جنسی و قدرت باروری مردان را تقویت کند.

البته آقایان ورزشکار بدانند که رازیانه مثل به لیمو به افزایش سوخت و ساز بدن کمک می‌کند؛ درنتیجه با مصرف این گیاه چربی های اضافی بدن آب می‌شود.

تا به حال دم کرده این گیاه را امتحان کرده‌اید؟ همه چیز به ذائقه شما بستگی دارد؛ دمنوش این گیاه را حتما امتحان کنید و نظرات تلخ و شیرین خود را با در میان بگذارید.

۵ دیدگاه

  1. صلابت

    ۹ آذر ۱۳۹۸ در ۱۱:۰۶ ق٫ظ

  2. شمس

    ۶ آذر ۱۳۹۸ در ۹:۲۹ ق٫ظ

    مطالب بسیار جالب وپی به خاصیتهای مختلف رازیانه بردیم متشکرم

    پاسخ

  3. یوسفی

    ۶ آذر ۱۳۹۸ در ۸:۵۸ ق٫ظ

    خیلی عالیه

    پاسخ

    • امید

      ۳ آذر ۱۳۹۹ در ۱۱:۳۱ ق٫ظ

      عذر میخوام اما اطلاعات بخش خواص مردان کاملا اشتباه بود، مصرف مداوم رازیانه در مردان باهش کاهش تستوسترون و افزایش استروژن میشه و این اتفاق باعثدافزایش چربی شکمی و افزایش حجم سینه مردان میشه ، بعلاوه موجب دیابت نوع ۲ و کاهش میل جنسی و خطر ابتلا به سرطان پروستات رو افزایش میده رازیانه با مقدار خیلی کمتر مصرف در ماه و سال میتونه فوایدی داشته باشه اما استفاده مداوم بسیار خطرناک هستش.
      ممنونم ازتون

      پاسخ

  4. روزبهانی

    ۶ آذر ۱۳۹۸ در ۸:۴۹ ق٫ظ

    بسیار عالی

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…