دریاچه اوان الموت ؛ اگه این زیبایی نیست پس چیه؟

۴
0
زمان مطالعه: 5 دقیقه
دریاچه اوان در بهار دیدنی و فرح بخش است. قرار گرفتن دریاچه در منطقه کوهستانی، پوشش گیاهی عالی و مناظر حیرت انگیز آنجا، مسافران بسیاری را به سوی خود می‌کشاند.
شاخ 15 دریاچه اوان الموت ؛ اگه این زیبایی نیست پس چیه؟

طبیعت اطراف دریاچه ها در ایران همیشه بی نظیر و آب و هوایش فرح بخش بوده است. فرقی هم نمی‌کند دریاچه، در منطقه گرمسیر باشد یا سردسیر، داخل جنگل باشد یا در پهنه دشت. وجود آب در این مناطق به هرحال طبیعت خارق العاده ای می آفریند که دریاچه اوان قزوین یکی از آن ها را به نمایش گذاشته است. امروز در صفحه گردشگری مان برای گشت و گذار به آنجا می‌رویم. دریاچه طبیعی ایران که به دریاچه الموت هم معروف است. با مجله دلتا همراه باشید.

دریاچه الموت

دریاچه اوان

به طور کلی قزوین جاذبه های دیدنی مثًل  کوچک ترین کلیسای ایران، کلیسای کانتور را در خود جای داده. همین طور پارک طبیعت را، که چندی پیش راجع به آن در مجله مان صحبت کردیم. امروز هم با شما می گوییم که در منطقه ای کوهستانی، در نزدیکی قزوین در فاصله ۷۵ کیلومتری آن، دریاچه ای با یک زیبایی خیرت انگیز زندگی می‌کند. در میان پوشش گیاهی چشم نوازی که توسط کوه ها احاطه شده است. به نام اُوان، یعنی محل گرد آمدن آب. می گویند دریاچه اوان بر اثر رانش زمین از ۵۰۰ سال پیش به وجود آمده است. برخی دیگر اما، معتقدند که اوان بازمانده یک دریاچه بزرگتری بوده مثل کاسپین که آرام آرام از وسعت آن کاسته شده و به این شکل درآمده است.

۷۰۰۰۰ متر مربع وسعت دارد. بیشترین عمق آن هم حدود ۶.۸ متر در جنوب شرقی دریاچه است. آب شیرین دارد و هر سال بسیاری از گردشگران خارجی و داخلی را به سمت خود می‌کشاند. در پرانتزی باید بگویم مخصوصاً در زمستان، چرا که آب این دریاچه با قطر مناسبی یخ می‌زند و برای اسکیت روی یخ عالی است.

اوان در زمستان

چطور به دریاچه اوان برویم؟

آدرساستان قزوین، ۸۸ کیلومتری شمال شرق شهر قزوین، منطقه الموت

دریاچه اوان ۷۵ کیلومتری شهر قزوین است. در ورودی شهر، میدانی به نام غریب کش قرار دارد. در سمت راست این میدان تابلوی مسیر الموت را خواهید دید. پس از پیمودن ۴۰ کیلومتر و بعد از رجایی دشت به دوراهی خواهید رسید که سمت راست آن به قلعه الموت و سمت چپ آن به دریاچه اوان ختم می‌شود. از روستا و گردنه که رد شوید به یک جاده خاکی رسیده و کمی بعد منظره یکی از زیبا ترین دریاچه های ایران مقابل چشمتان پدیدار خواهد شد.

تفریحات دریاچه اوان

  • قایق سواری در دریاچه اوان

    از اولویت تفریحاتی که شاید با رفتن به هر دریاچه ای انتظارش را داریم، قایق سواری است. خیلی هم خوب. اتفاقاً در فصول معتدل و گرم که عازم آنجا شوید می‌توانید از قایق های پدالی که در اطراف دریاچه هستند در مقابل پرداخت هزینه ای استفاده کنید.

قایق سواری در اوان

  • ماهیگیری در دریاچه اوان

    شنا و ماهیگیری در دریاچه ممنوع ! چه خبر مسرت بخشی. در این دریاچه، صید و شکار ممنوع است ولی به رغم تابلو های بسیار، برخی گردشگران بی توجهی کرده و این کارها را انجام می‌دهند. با ماهیگیری صدمات جبران ناپذیری به اکوسیستم منطقه وارد می‌کنند. با شنا به خود!

    شنا چرا؟ یادتان هست در مطلب مقاصد گردشگری سیاه در مجله مان راجع به دریاچه تکاب نوشتیم؟ گفتیم کف دریاچه رسوباتی هست که جان شناگران بسیاری را به خطر انداخته و یا گرفته است. کف این دریاچه هم گیاهان و رسوباتی هست که جان شناگران را به خطر می اندازد. پس بهتر است به جای شنا از دریاچه لذت ببریم.

  • کوهنوردی

    گذشته از اینکه کوهنوردان حرفه ای برای به قله رسیدن به این ورزش می پردازند. بالا رفتن از کوه های اطراف این دریاچه منظره ای دیدنی را از آن به شما هدیه می کند. درواقع موقعیت خوبی هم برای کوهنوردی در این منطقه کوهستانی است و هم برای داشتن تصاویری بی نظیر از زیبایی های دریاچه.

  • اسکیت روی یخ

    کمتر دریاچه ای در ایران هست که این امکان را برای گردشگران و اسکیت بازها فراهم کرده باشد. اما در دریاچه الموت یا همان اوان، وقتی برودت هوا در زمستان مناسب باشد، سطح دریاچه با قطر خوبی یخ می زند و علاوه بر یک زیبایی تمام عیار فرصت خوبی برای اسکیت را هم به وجود می آورد. اگر اسکیت باز حرفه ای هستید. یک پیست مناسب برایتان آماده است.

اسکیت در دریاچه الموت

  • پرنده نگری

    فصل پاییز، که پرندگان مهاجر مانند قو، غاز و مرغابی و… به این دریاچه می‌آیند بهترین فرصت را برای تجربه پرنده نگری به گردشگران می‌دهند. به علاوه در مدتی که در این دریاچه به سر می‌برند می‌توانند سوژه مناسبی هم برای قاب خاطرات شما بشوند.

  • عکاسی

    وقتی به طبیعت سفر کنیم، همیشه بهترین عکس ها را هم همراه خود خواهیم آورد. اوان زیبا یکی از مقاصد مناسب برای عکاسان است. جایی که در ارتفاعاتش می‌شود زیباترین عکس ها را از دریاچه گرفت.

عکاسی در اوان

  • اقامتگاه دریاچه اوان

    بسیاری از گردشگران این نقطه را برای اقامت هم انتخاب می‌کنند. ضلع جنوبی دریاچه بهترین مکان برای شب مانی است. اما اگر خیلی به ماندن در چادر علاقه ای ندارید. خوب است به اقامتگاه های بوم گردی و خانه های روستایی در الموت بروید و یا شب را در هتل های شهر قزوین بگذرانید.

  • کمپینگ دریاچه اوان

    کمپ زن های حرفه ای را خواهید دید که در کنار دریاچه و یا کوهستان های اطراف کمپ زده و شبی را در طبیعت بی نظیر این منطقه می‌گذرانند. لوازم کمپینگ خود را بردارید و یک خاطره خوش از سفری به یادماندنی را بری خود ثبت کنید. فراموش نکنید هیزم برای روشن کردن آتش را حتما همراه خود ببرید چون اطراف این دریاچه غیر از چوب نمدار چیزی نمی‌یابید!

اقامت در دریاچه اوان

  • امکانات دریاچه اوان

  1. مهمتر از همه سرویس بهداشتی
  2. سکوی برای چادر زدن
  3. رستوران
  4. تخت
  5. یک بوفه کوچک هم دارد
  6. قسمتی برای پارک کردن اتومبیل

بهترین فصل سفر به دریاچه وان

دریاچه اوان در بهار

فصل بهار و تابستان اوان بسیار دیدنی و فرح بخش است. قرار گرفتن دریاچه در منطقه کوهستانی، پوشش گیاهی عالی و مناظر حیرت انگیز  آنجا مسافران بسیاری را به سوی خود می‌کشاند.

دریاچه اوان در پاییز

دریاچه اوان در پاییز

لازم است به شما بگویم بسیاری گردشگران در پاییز و زمستان سفر به این دریاچه را ترجیح می‌دهند. زیبایی پاییز هزار رنگ و سپیدی زمستانش نمی‌گذارند که شما خاطرات سفر به این دریاچه را فراموش کنید.

۴ دیدگاه

  1. فتحی

    ۷ آذر ۱۳۹۸ در ۱۱:۱۲ ق٫ظ

    فتحی

    پاسخ

    • گلزار

      ۷ آذر ۱۳۹۸ در ۳:۱۸ ب٫ظ

      ؟!!!!

      پاسخ

  2. نامجو

    ۶ آذر ۱۳۹۸ در ۶:۰۹ ب٫ظ

    دیدنیست

    پاسخ

    • گلزار

      ۷ آذر ۱۳۹۸ در ۹:۱۹ ق٫ظ

      بلی دی دنی‌است

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…