بازار ملک روی خط مطبوعات

۰
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه

روزنامه ایران – قیمت اوراق مسکن کاهش یافت

در حالی که قیمت هر برگ (تسه) از اوراق تسهیلات مسکن در هفته‌ های گذشته در حدود  ۷۲ هزار تومان بود، در این روزها قیمت هر برگ از ۶۴ هزار تومان تا ۶۸ هزار و ۵۰۰ تومان شناور است. مدتی است که روند قیمتی اوراق تسهیلات مسکن رو به کاهش است. در ماه‌های پیش هر ورق از این اوراق تا حدود ۸۰ هزار تومان هم می‌رسید، اما اکنون حداکثر قیمت تسه به حدود ۶۸ هزار تومان می‌رسد. اگر قیمت هر برگ تسه را ۶۸ هزار تومان در نظر بگیریم، با توجه به اینکه زوج‌های تهرانی برای دریافت وام ۱۰۰ میلیون تومانی مسکن باید ۲۰۰ برگه تسهیلات مسکن خریداری کنند، آنها باید ۱۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان صرف خرید این ۲۰۰ برگ کنند. این مبلغ با احتساب ۱۰ میلیون تومان وام جعاله که بابتش باید ۲۰ برگ بهادار یک میلیون و ۳۶۰ هزار تومانی خریداری کرد، در مجموع برای دریافت وام ۱۱۰ میلیون تومانی مسکن حدود ۱۴ میلیون و ۹۶۰ هزار تومان‌ می‌شود.

روزنامه تجارت – ارزان شدن ۲۰ درصدی قیمت‌ مسکن در ابتدای سال ۹۷

عضو انجمن انبوه سازان مسکن گفت: امیدوار هستیم در ابتدای سال آینده شاهد کاهش ۲۰ درصدی قیمت‌ مسکن باشیم.

عباس شوکتی با بیان اینکه در تغییر قیمت مسکن بیش از ده عامل اصلی اثرگذار است، اظهار کرد: تحولات بازار مسکن مبتنی بر عوامل گوناگونی از جمله ارز، حامل‌های انرژی، طلا، در آمد نفتی دولت ، سیاست کلان کشور در حوزه داخلی و خارجی، تسهیلات بانکی ، قوانین شهرداری و درآمد خانوار‌هاست و برآیند این فاکتور‌ها تعیین کننده قیمت مسکن به شمار می رود.

وی با بیان اینکه هریک از عوامل مذکور به تنهایی در افزایش قیمت مسکن کار ساز نیستند،افزود: باید این عوامل در کنار یکدیگر قرار گیرند تا در بازار مسکن اثر گذار باشند.

1 8 بازار ملک روی خط مطبوعات

روزنامه آرمان –  در بهمن ماه امسال معاملات آپارتمانهای قدیمی ۱۱ درصد نسبت به ماه مشابه سال قبل افزایش یافته است.

سهم واحدهای نوساز از کل معاملات مسکن شهر تهران برای دومین سال متوالی سقوط کرد. بهمن ماه پارسال  معاملات واحدهای کمتر از ۵ سال ۴.۸ درصد نسبت به سال قبل از آن کاهش یافته بود. امسال این رقم افت ۱۰.۶ درصدی را نسبت به ماه مشابه سال قبل تجربه کرد. بهمن ماه ۱۳۹۶ سهم واحدهای نوساز از کل معاملات، ۱۶ درصد نسبت به دو سال قبل کاهش یافت و از ۵۶.۵ درصد به ۴۸.۷ درصد رسید.

آمار حاکی است ، عوامل متعددی در گرایش متقاضیان به خرید واحدهای قدیمی ساز دخیل بوده که مهمترین آن به کاهش قدرت خرید خانوارها و تورم انتظاری که هر ساله بازار مسکن را تهدید می کرده مربوط شده است.

روزنامه قانون – وام ۱۴۰ میلیونی عامل گرانی مسکن شد

 در حالی که پس از راه اندازی صندوق مسکن یکم بارها اعلام شد سیاست دولت، تشویق به خرید مسکن از محل پس انداز است، شاهد افزایش وام از محل اوراق و درنتیجه گرانی مسکن بودیم.

در روزهای اخیر قیمت اوراق تسهیلات مسکن که در طول ۱۰ ماه گذشته بطور عمده  بالای ۷۰ هزار تومان بود به نزدیک ۶۰ هزار تومان کاهش یافته است. اگرچه بر اساس اعلام دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی کاهش میزان معاملات مسکن در تهران از بهمن ماه آغاز شده و تعداد مبایعه نامه ها نسبت به دی ماه روند کاهشی را طی کرده بود، اما با توجه به اینکه قیمت اوراق تسهیلات مسکن هر روز در جریان عرضه و تقاضای واقعی کشف می شود، این کاهش نسبتا شدید قیمت اوراق تسهیلات مسکن در روزهای اخیر، از کاهش چند برابری معاملات مسکن در اسفند ماه پرده برمی دارد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در همه عناوین

همچنین بخوانید

خانه‌های ارزان در کدام مناطق هستند؟

واحدهای مسکونی ارزان‌ و با قیمت کل کمتر از یک میلیارد تومان فقط در چند منطقه پایتخت قرار د…