کارتینگ چیست؟ کجا بازی کنیم؟

۶
0
زمان مطالعه: 4 دقیقه
این ورزش فقط در تهران نیست بلکه خوشبختانه در اکثر نقاط ایران رایج و پیست های مختلفی برای آن راه اندازی شده اند. از جمله این پیست ها...
کارتینگ

امروزه تفریحاتی بسیار هیجان انگیز شناخته شده اند که ریشه آن ها در سال ها قبل است. اما نمی‌دانیم آن ها تفریحند؟ بازی اند؟ ورزش اند؟ یا اینکه ورزش بودند و بعد بازی شدند و امروز تفریح؟ یا از همان اول تفریح بودند و بعد بازی شدند و حالا ورزش. آنچه امروز در صفحه گردشگری مان به آن سر زده ایم کارتینگ است. قرار است با شما بگوییم لازم نیست حتماً مایکل شوماخر باشید تا بتوانید به کارتینگ بروید و می‌توانید در بسیاری پیست ها که برایتان معرفی می‌کنیم کلی آدرنالین خونتان را بالا ببرید. همه این سوالات را هم پاسخ خواهیم داد. با مجله دلتا هیجان را تجربه کنید.

کارتینگ چیست؟

کارتینگ چیست؟

مطالبی با عنوان بگ جامپینگ و  زیپ لاین چیست؟ همینطور فوتبال حبابی و بولینگ چیست؟ را قبلاً در مجله مان منتشر کردیم و به این تفریحات هیجان انگیز پرداخته ایم. در این مقاله می‌خواهیم بدانیم کارتینگ چیست؟ خوب. یک نوع ورزش موتوری است که با خودرو هایی به نام کارت انجام می‌شود؛ این سواری های ۱۲۵ سی سی و ۴ چرخ، به نوعی هستند که چرخ های‌شان بیرون از بدنه و بیرون گلگیر ها قرار دارد. فقط در مسیر های مخصوص کارت سواری قابل استفاده هستند و مادرِ ورزش اتومبیل رانی حساب می‌شود. آن ها جنبه تفریحی و ورزشی دارند و نقش مهمی در آموزش شرکت کنندگان در مسابقات اتومبیلرانی ایفا می‌کنند.

مایکل شوماخر

کارتینگ هم در فضای بسته و هم در فضای بیرون انجام می‌شود. سال هاست که جای خود را بین رشته های ورزشی باز کرده و از ورزش های محبوب دنیا است. جالب است به شما بگویم مشهور ترین راننده دنیا مایکل شوماخر هم از کارتینگ شروع کرده است. این به آن معناست که شما حتماً نباید حرفه ای یا کارت باز باشید تا بتوانید از این خودروها سواری بگیرید و بعد از یک آموزش ۵ دقیقه ای می‌توانید این خودرو ها برانید.

به علاوه کارت ها حتی برای کسانی که گواهینامه هم ندارند مجاز است و خانم  و آقا هم ندارد. فقط بدانید کارت رنتال (Rental) برای مبتدیان و کارت ریس (Race) برای حرفه ای هااست.

بازی کارتینگ

تاریخچه کارتینگ در ایران

پدر کارتینگ جهان آرت اینگلز (Art Ingels) آمریکایی است. یک راننده کهنه‌کار که سازنده ماشین های مسابقه بود. او بود که اولین کارت را ساخت، در جنوب کالیفرنیا و در سال ۱۹۵۶. پس از گذشت یک سال حدود ۵۰۰ عدد از آن ها ساخته شد و اولین مسابقه رسمی آن در آمریکا در سال ۱۹۵۹ برگزار شد.

از سال ۱۹۶۴ رقابت های قهرمانی جهان به شکل رسمی در آمد. ۴۵ سال بعد دو ایرانی کارت را برای اولین بار به ایران آوردند و از سال ۱۳۸۰ با ۱۰ ماشین کلاس ها و آموزش کارتینگ در ایران آغاز شد. ۴ سال طول کشید تا با کمک فدراسیون اتومبیلرانی، مسابقات قهرمانی کارتینگ در کشور برگزار شوند و از آن به بعد هر سال ادامه یافت.

مسایقات کارتینگ

پیست های کارتینگ در ایران

برای این ورزش کافی است به یک پیست مناسب بروید، هزینه ای پرداخت کنید و  از ۶ تا ۱۰ دقیقه سواری کنید. اگر حرفه ای نباشید به شما اجازه راندن کارت رنتال را می‌دهند.

اما اگر حرفه ای باشید کارت ریس را خواهید راند. وه که چه لذتی دارد. در استان تهران تعدادی پیست کارتینگ وجود دارد که در مقاله ای به تفضیل آن ها را شرح خواهیم داد. مانند:

  •  کارتینگ آزادی
  • کارتینگ بین المللی پرند
  • کارتینگ فراسا
  • کارتینگ دانیال
  • کارتینگ موزه خودرو
  • کارتینگ شهربانو

کارتینگ پرند

لازم است به شما بگویم این ورزش فقط در تهران نیست بلکه خوشبختانه در اکثر نقاط ایران رایج و پیست های مختلفی راه اندازی شده اند. از جمله این پیست ها موارد زیر هستند که در سفر های گردشگری تان می توانید به آنها سر بزنید.

  • مشهد: پیست های ارشاد و جام جم
  • اصفهان: پیست های پارسا، رویاها و باغ جوان
  • استان مازندران: پیست های رامسر، نمک آبرود و بابلسر
  • استان گیلان: پیست های گردنه حیران، رشت
  • استان هرمزگان: پیست کیش

کارتینگ ایران

۶ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۵ آذر ۱۳۹۸ در ۱۲:۵۹ ب٫ظ

  2. ثامن

    ۵ آذر ۱۳۹۸ در ۱۰:۰۶ ق٫ظ

  3. یوسفی

    ۵ آذر ۱۳۹۸ در ۸:۵۳ ق٫ظ

    باحاله

    پاسخ

    • گلزار

      ۵ آذر ۱۳۹۸ در ۳:۴۴ ب٫ظ

      🙂 بلی بسیار

      پاسخ

  4. روزبهاني

    ۵ آذر ۱۳۹۸ در ۷:۴۵ ق٫ظ

    بسیار هیجان انگیز

    پاسخ

    • گلزار

      ۵ آذر ۱۳۹۸ در ۳:۴۵ ب٫ظ

      بلی بلی خیلی 🙂

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…