فولیک اسید ؛ ویتامین همه کاره

۳
4
زمان مطالعه: 5 دقیقه
با عضو کوچک از خانواده بزرگ ویتامین B‌ آشنا شوید؛ اسید فولیک! درباره این ویتامین چه می‌دانید؟ با مجله دلتا همراه باشید.
فولیک اسید

اسید فولیک یا فولیک اسید؛ یکی از انواع ویتامین های گروه B9‌ است که برای سوخت و ساز بدن و رشد سلول ها ویتامین ضروری است. درباره فواید فولیک اسید چه می‌دانید؟ اسید فولیک را معمولا به نام های ویتامین  B9‌ یا فولات هم می‌شناسند. مسئولیت بهبود بسیاری از بیماری ها از جمله سلامت سیستم ایمنی بدن به اسید فولیک بستگی دارد؛ درباره فواید فولیک اسید ( فولات ) چه می‌دانید؟ مصرف این ویتامین در دوران بارداری بسیار اهمیت دارد؛ با مجله دلتا همراه باشید.

 

فولیک اسید ( اسید فولیک ) چیست؟

فولیک اسید یا اسید فولیک یک ویتامین  همه کاره از خانواده ویتامین B‌ است که کنترل ارگان های حیاتی بدن بر عهده آن است؛ کمبود ویتامین B9 ‌ یا همان فولات می‌تواند برای بدن بسیار خطرناک باشد؛ اسید فولیک هم ویتامین سلامتی و هم زیبایی است؛ البته این ویتامین به طور طبیعی در بسیاری از مواد غذایی وجود دارد؛ اگر بدن شما دچار کمبود شدید این ویتامین باشد، با تشخیص پزشک مصرف قرص فولیک اسید به شما توصیه خواهد شد؛ درباره این ویتامین چه می‌دانید؟ با ما همراه باشید.

فولیک اسید

 

فواید فولیک اسید ( اسید فولیک )

فواید فولیک اسید چیست؟ این ویتامین از گروه ویتامین های B‌ هم مثل دیگر ویتامین ها خواص و فواید زیادی برای سلامت بدن دارد؛ از زیبایی گرفته تا سلامتی؛ البته دوز مصرفی آن باید به اندازه باشد. سرطان، بیماری قلبی، نقص های مادر زادی، پوکی استخوان و … با این ویتامین قابل درمان است؛ بیایید درباره فواید فولیک اسید بیشتر بدانیم:

درمان بیماری قلبی

اگر از رژیم غذایی حاوی فولات یا اسید فولیک پیروی می‌کنید، خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کم می‌کنید. اسید فولیک به صورت مصرف طبیعی و ارگانیک یا به صورت قرص مقدار اسید آمینه هموسیستئین را کم می‌کند.

ویتامین ضد سرطان

جالب است بدانید که فولات کم در خون، ریسک ابتلا به سرطان را در افراد بالا می‌برد.  فولات برای عملکرد مناسب DNA یک ماده ضروری است و کمبود آن  DNA‌ را تخریب می‌کند. این تخریب باعث می‌شود که ریسک ابتلا به سرطان بالا رود.

اسید فولیک ؛ ویتامین زیبایی پوست و مو

فولیک اسید یا اسید فولیک همانطور که ذکر شد، ویتامین زیبایی است؛ یکی از فواید فولیک اسید تأثیر آن در زیبایی پوست و مو است که باعث تحریک سلول های پوستی می‌شود؛ کمبود اسید فولیک می‌تواند باعث سفید شدن مو یا ریزش آن شود.

همچنین این ویتامین می‌تواند باعث درخشندگی پوست صورت شود. مصرف به اندازه این ویتامین در انواع مواد غذایی فولات دار یا خانواده بزرگ ویتامین  B‌ می‌تواند رطوبت و شادابی پوست را حفظ کند؛ البته در کنار مواد ارگانیک قرص فولیک اسید هم می‌تواند به عنوان ‌یک ماده مکمل کمک‌کننده باشد.

کنترل و درمان دیابت

ویتامین اسید فولیک می‌تواند میزان چربی موجود در خون را کاهش دهد؛ این مسئله به کنترل چاقی کمک می‌کند و درنتیجه باعث می‌شود از خطر ابتلا به دیابت نوع  ۲‌ در امان بمانید. ‌

فواید فولات

فواید مصرف اسید فولیک در دوران بارداری

این ویتامین یکی از نیاز های اصلی خانم های حامله است؛ معمولا کمتر خانم بارداری را می‌بینید که در طول دوران حاملگی خود قرص اسید فولیک مصرف نکند. البته مصرف این قرص و ویتامین حتما باید زیر نظر پزشک باشد.

فواید فولیک اسید در دوران بارداری چیست؟ اسید فولیک باعث بهبود و توسعه عصب نوزادان می‌شود؛ مصرف این ویتامین از نقص های مادرزادی جلوگیری می‌کند. با مصرف این ویتامین سیستم عصبی مرکزی نوزاد از بسیاری از خطرات و نقص های جنینی در امان خواهد ماند. همچنین مصرف این ویتامین خطر سقط جنین را کاهش می‌دهد.

برای مصرف فولات طبیعی می‌توانید از مواد غذایی مانند سبزیجات تازه ( اسفناج، بروکلی و کاهو) یا انواع میوه ها مثل موز، ملون و لیمو یا حتی گوشت، قارچ، آب گوجه فرنگی، آب پرتقال و … استفاده کنید.

اسید فولیک

فواید فولیک اسید برای مردان

این ویتامین در تعداد اسپرم آقایان اثر گذار است؛ درواقع مصرف ویتامین B9 در سن باروری در مردان می‌تواند از بروز نقص در لوله عصبی آقایان جلوگیری کند؛ درنتیجه این مسئله تأثیر مستقیمی بر قدرت باروری آقایان و کاهش یا افزایش اسپرم آن ها دارد.

اسید فولیک و ویتامین B12

مکمل اسید فولیک برای کم خونی ناشی از کمبود ویتامین B12‌  بسیار مفید است. البته برای درمان ناراحتی های عصبی و کم خونی مصرف ویتامین  B 12‌ مفید تر است.

قرص آهن و کم خونی

قرص آهن یا قرص اسید فولیک؟

مصرف اسید فولیک با میزان دوز مناسب می‌تواند مانع از بروز علائم کم خونی ناشی از کمبود ویتامین B12 شود؛ درنتیجه در کنار قرص آهن می‌توانید از قرص فولیک اسید هم استفاده کنید؛ البته برای جلوگیری از تداخل دارویی حتما با پزشک متخصص مشورت کنید؛ مثلا ممکن است مصرف فولیک اسید با دوز بالا و تداخل دارویی این ویتامین باعث بروز تشنج در فرد شود.

عوارض قرص اسید فولیک ( ویتامین B9  )

علاوه بر کم خونی و نقص های مادرزادی و جنینی که درباره آن ها صحبت کردیم، کمبود این ویتامین یا مصرف آن در دوز بالا چه به صورت ارگانیک در مواد غذایی یا قرص آن می‌تواند خطرات جدی برای سلامت بدن داشته باشد؛ از جمله آن ها:

  • افزایش خطر سکته قلبی
  • افزایش خطر سکته مغزی
  • افزایش خطر ابتلا به انواع سرطان به خصوص سرطان معده
  • اختلال عصبی و تشنج
  • اسهال و گرفتگی شکم
  • اختلال در خواب
  • تهوع
  • بی‌قراری و آشفتگی

فولیک اسید

 

علائم کمبود اسید فولیک ( ویتامین B 9 )

کمبود هر ویتامینی در بدن ممکن است علائم و عوارض خاص خود را داشته باشد؛ کمبود فولات هم معمولا در بدن فرد این نشانه ها را به همراه دارد:

  1. خستگی و بی‌حالی شدید
  2. زخم های دهانی
  3. زخم معده
  4. تورم دهان یا التهاب زبان
  5. خاکستری شدن مو
  6. رشد ضعیف مو
  7. کم اشتهایی

شایان ذکر است که فولیک اسید که به صورت خوراکی، قرص یا تزریقی مصرف می‌شود، برای بیشتر افراد بدون عوارض جانبی است؛ مثلا مصرف معمول آن در میان بزرگسالان کمتر از  ۱۰۰۰ میلی‌گرم است که تقریبا بدون عارضه خاصی است؛ البته این ویتامین نباید در دوز بالا و بدون تجویز پزشک مصرف شود.

نظر شما درباره ویتامین های گروه B‌ و به خصوص ویتامین B9‌ یا اسید فولیک چیست؟ یک ویتامین زیبایی که در میزان قدرت باروری افراد بسیار تأثیر گذار است؛ مخاطبان عزیز مجله دلتا، نظرات خودتان را با ما به اشتراک بگذارید.

۳ دیدگاه

  1. شمس

    ۴ آذر ۱۳۹۸ در ۲:۱۲ ب٫ظ

    خوردن این قرص در مواقع لزوم بسیار مفید است

    پاسخ

  2. مهدی فراهانی

    ۴ آذر ۱۳۹۸ در ۱:۲۱ ب٫ظ

    خیلی کامل وعالی بود

    پاسخ

  3. روزبهاني

    ۳ آذر ۱۳۹۸ در ۸:۳۴ ب٫ظ

    ویتامین مورد نیاز

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…