باغ شازده ماهان، نگین سبز کویر

۴
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
یکی از زیباترین شهرهای ایران، درست در جنوب شرقی استان کرمان قرار گرفته است که کمتر کسی از زیبایی‌های آن باخبر است و تا حد زیادی در بین گردشگران ایرانی مهجور مانده است. حال آنکه گردشگران خارجی زیبایی‌های بی‌نظیر این شهر را بیشتر از هم‌وطنان خودمان درک کرده‌اند.
باغ شازده

باغ شازده ماهان، نه‌تنها طبیعت زیبایی دارد، بلکه آب و هوای بهشتی‌اش باعث شده که یکی از خوش آب و هواترین شهرهای این منطقه محسوب ‌شود. این شهر در دامنه کوه‌های جوپار و پلوار قرار گرفته و مامن باغ شاهزاده است. با مجله دلتا همراه شوید.

باغ شاهزاده ماهان یا باغ شازده ماهان، یکی از بزرگ‌ترین و زیباترین باغ‌های ایرانی است که در زمان قاجار و به دستور محمد حسن خان، سردار ایروانی حاکم وقت کرمان و در حدود سال ۱۲۳۸ خورشیدی متولد شده و اعجازش این است که درست در میانه کویر بنا شده است.

باغ شازده کجاست

باغ شاهزاده در حدود ۲ کیلومتری شهر ماهان و ۳۵ کیلومتری مرکز کرمان قرار دارد و برای رسیدن به آن می‌توانید از طریق جاده کرمان به بم اقدام کرده و پس از حدود ۲۵ کیلومتر به آنجا برسید.

این باغ مثل بهشتی است که در میانه دوزخ سر برآورده باشد. علاوه بر این، بنای باغ شاهزاده در فهرست میراث جهانی یونسکو هم ثبت شده است. همان‌طور که گفته شد، این باغ در میانه راه کرمان به بم و در مسیر جاده ابریشم قرار دارد و همین امر در زمان‌های دور آن را مهم‌تر کرده بود.

باغ شاهزاده ماهان

چرا باغ شازده ماهان؟

یکی از مهم‌ترین جذابیت‌های این باغ، وجود جویبارها و درختان سر به فلک کشیده‌ای است که در میان کویر، تناقض زیبایی را پدید آورده‌اند. شاید جالب باشد بدانید که این آبادانی چطور در دل کویر امکان‌پذیر است؟

آبی که در این باغ جریان دارد از قنات و رودخانه تیگران تامین می‌شود که از برف‌های ارتفاعات کوه جوپار سرچشمه می‌گیرد. علاوه بر این، شیب تند زمین هم باعث می‌شود که آب به شکل جویبار از بالا تا پایین در باغ شاهزاده جریان داشته باشد.

این آب تنها باغ شاهزاده را سیراب نمی‌کند، بلکه در ادامه به سمت روستای مقسم تیگران می‌رسد و آنجا را هم آباد کرده است.

باغ شازده ماهان

موضوع دیگری که در مورد باغ شاهزاده جالب توجه است، سیستم آب‌رسانی هوشمندی است که در آن زمان در باغ تعبیه شده و تا به امروز، آبادانی باغ را تضمین کرده است. جریان آب در قالب یک جوی که در دو طرف آن دو حوض بزرگ قرار دارد، طراحی شده است و فواره‌هایی که در این حوض‌ها قرار دارند، باعث ایجاد طراوت بیشتر در محیط شده‌اند. این فواره‌ها در جای‌جای باغ شاهزاده به چشم می‌خورند و کمتر باغی در ایران وجود دارد که به این میزان از فواره‌ها استفاده کرده باشد و البته آن‌ها را با هدف و مقصود خاصی در بنا جا داده باشد.

پیشنهاد مطالعه: مطلب آبشاری بی‌نظیر در فشم، دیدنی و شگفت‌انگیز را بخوانید.

۴ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۰ آبان ۱۴۰۰ در ۲:۰۲ ق٫ظ

  2. ناشناس

    ۱۵ مهر ۱۴۰۰ در ۹:۴۲ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۱۱ مهر ۱۴۰۰ در ۱:۴۰ ب٫ظ

  4. کوروس

    ۱ مهر ۱۴۰۰ در ۳:۲۶ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…