اخبار مسکن

نبض بازار مسکن به دست خریداران افتاده است؟

۱۶
4
زمان مطالعه: 2 دقیقه
خروج دلالان از بازار، ملک را در پی داشته و خریداران مصرفی در انتظار کاهش قیمت‌ها به سر می‌برند.
بازار مسکن تهران

در سال گذشته وضعیت رکودی بازار مسکن افزایشی بود، اما هم‌ اکنون این روند کاهشی شده و بازار دست مشتریان و خریداران واقعی مسکن افتاده است.

به گزارش مجله دلتا برخی مشاوران املاک می‌گویند وضعیت بازار مسکن که تا پیش از این توسط فروشندگان تعیین می‌شد، حالا توسط خریداران انجام می‌شود.

برخی از دفاتر املاک عنوان می‌کنند که طی دو هفته اخیر دو اتفاق در بازار مسکن رخ داده است؛ اولی موضوع تثبیت قیمت‌ها است و مساله‌ی دیگر به انتظارات کاهشی مربوط می‌شود. در این شرایط، خریداران دست بالا را دارند.

یکی از مشاوران املاک واقع در منطقه ۵ تهران با بیان این‌که بازار تقریبا از حالت گیجی خارج شده است می‌گوید: «حدود یک ماه قبل برای یک آپارتمان مشتری پیدا کردم که حاضر بود آن را متری ۱۹ میلیون تومان خریداری کند، اما مالک از فروش امتناع کرد. حالا همان فروشنده حاضر است متری ۱۷ میلیون تومان ملک خود را بفروشد اما مشتری پیدا نمی‌شود. درخصوص املاک کلنگی نیز این اتفاق  افتاده و قیمت‌ها شکسته شده است.»

وی بیان می‌کند: «رکودی که تا حدود یک ماه قبل در بازار وجود داشت به نبود فروشنده مربوط می‌شد، اما حالا فروشنده زیاد شده و خریدار نیست. البته قیمت‌ها هنوز آن‌طور که باید و شاید کاهش نیافته اما اغلب مشاوران، ثبات یا کاهش نسبی قیمت‌ها را پیش‌بینی می‌کنند.»

کارشناسان معتقدند اشباع قیمت، کاهش ۶۷ درصدی معاملات، افت شدید توان متقاضیان و ثبات نسبی بازار ارز در تثبیت بازار مسکن موثر بوده است.

در این خصوص محمد اسلامی وزیر راه و شهر سازی کشور نیز معتقد است که راه مقابله با گران فروشی مسکن نخریدن است.

اسلامی با اشاره به اینکه نباید کسی در خرید مسکن عجله کند، گفت: «نخریدن چاره مقابله با گران فروشی مسکن است. رشد قیمت مسکن حباب‌گونه بوده و منطقی پشت آن نیست و راه مقابله با آن این است که کسی در خرید مسکن عجله نکند.»

نبض بازار مسکن تهران

چرخش انتظارات در بازار مسکن

خرید و فروش سفته‌بازانه در بازار مسکن پایتخت به طور کامل متوقف شده است. دفاتر املاک شهر تهران می‌گویند که ایجاد ثبات قیمتی در بازار  ارز، خروج دلالان از بازار ملک را در پی داشته و خریداران مصرفی در انتظار کاهش قیمت‌ها به سر می‌برند. اطلاعات رسیده حاکی از آن است که اولین نشانه‌های شکست مقاومت مالکان در حال بروز است و روز به روز به تعداد فروشندگان پول لازم که املاک خود را زیر قیمت، فایل می‌کنند افزوده می‌شود.

سال گذشته به دلیل رشد خرید و فروش از سوی واسطه‌گران، نمای کلی بازار مسکن، صعودی بود و پیش‌بینی‌ها از افزایش قیمت منجر به رشد بازار می‌شد که تا انتهای خردادماه ۱۳۹۸ ادامه یافت. هرچند معاملات در بازه ۱۵ ماهه افت شدیدی کرده بود اما رکود تورمی در بازار حاکم بود.

با این حال از ابتدای تیرماه، دفاتر مشاور املاک ایجاد رکود کامل در بازار خرید و فروش به همراه روند کاهنده قیمت‌ها را تایید کرده‌اند.

یکی از مشاوران املاک که در محدوده مناطق ۱۳، ۱۴ و ۱۵ فعالیت می‌کند گفت: «خرید و فروش مسکن متوقف شده است. البته قیمت معاملات قطعی به طور کلی پایین نیامده، اما برخی فروشندگان پول لازم فایل خود را بعضاً تا متری ۲ میلیون تومان زیر قیمت عرضه کرده‌اند و این مساله باعث شده تا حد انتظارات در بازار مسکن، کاهشی شود.»

۱۶ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۷ مرداد ۱۳۹۸ در ۱۰:۰۰ ق٫ظ

    دقیقا

    پاسخ

  2. رستمی

    ۶ مرداد ۱۳۹۸ در ۱۱:۵۳ ق٫ظ

    واقعا بازار دست خریداران هست

    پاسخ

  3. رفیعی

    ۵ مرداد ۱۳۹۸ در ۷:۰۲ ب٫ظ

    امیدوار شدم

    پاسخ

  4. آدینه

    ۵ مرداد ۱۳۹۸ در ۶:۵۶ ب٫ظ

    عالی بود

    پاسخ

  5. آقازاده

    ۵ مرداد ۱۳۹۸ در ۴:۱۷ ب٫ظ

    عالیه این روند

    پاسخ

  6. هوشمند

    ۵ مرداد ۱۳۹۸ در ۳:۲۴ ب٫ظ

    عالی بود ممنون

    پاسخ

  7. رحیمی

    ۵ مرداد ۱۳۹۸ در ۱۲:۳۶ ب٫ظ

    عاالی

    پاسخ

  8. عادل توکلی

    ۵ مرداد ۱۳۹۸ در ۱۲:۲۵ ب٫ظ

    واقعیتی امیدوار کننده

    پاسخ

  9. ثامن

    ۵ مرداد ۱۳۹۸ در ۱۲:۰۹ ب٫ظ

    عالی بود

    پاسخ

  10. روزبهاني

    ۵ مرداد ۱۳۹۸ در ۱۲:۰۲ ب٫ظ

    بازار دست مشتری وقیمت روبه کاهش است

    پاسخ

  11. (سعدی )ابراهیم بنی شیخ الاسلامی

    ۵ مرداد ۱۳۹۸ در ۱۰:۲۷ ق٫ظ

    بله،کاملا این مسئله صحیح است که شکستن قیمت مسکن درحال حاضر بدست عوامل وافراد خریدار دراین بازار پرآشوب مسکن اتفاق افتاده است، اما چه بهتر که با ادامه این مورددست دلالان ودستاندرکاران آشوب رابخوبی میشود از بازار مسکن کوتاه کرد

    پاسخ

  12. آقازاده

    ۵ مرداد ۱۳۹۸ در ۹:۲۴ ق٫ظ

    امیدواریم درست شه

    پاسخ

  13. یوسفی

    ۵ مرداد ۱۳۹۸ در ۹:۱۲ ق٫ظ

    دقیقا

    پاسخ

    • علي حنيفه پور

      ۵ مرداد ۱۳۹۸ در ۲:۳۶ ب٫ظ

      باید سیاست گذاری مسئولین بشکلی باشه که دلالان از بازار حذف بشن و مالکین مستقیما با مصرف کننده در تماس باشن

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در یادداشت روز

همچنین بخوانید

خواص معجزه‌آسای ارده برای لاغری

از مهمترین خواص ارده برای لاغری، کاهش اشتها است. متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند، افراد برای ک…