خواص خیارشور

۲
3
زمان مطالعه: 5 دقیقه
سبز و شور است و ریشه در آب دارد؛ همیشه ته یک شیشه در کنار سرکه مظلومانه نشسته است؛ به نظرتان کدام خوراکی را می‌گوییم؟ مجله دلتا در باره فواید خیارشور با شما سخن می‎گوید.
خیارشور

جناب خیار، سبز سبز است و همیشه ریشه دارد؛ فرقی نمی‌کند که خیار سالادی باشد، آب خیار، خیارشور، خیار چنبر یا حتی آب دوغ خیار! این میوه یا سبزی خوشمزه و خوشبو، پیام سبز سلامتی است؛ مخصوصا اگر حرف ترشی و شور آن در میان باشد.

دقیقا همین جا است که موقع غذا خوردن درست همان موقع که سفره را پهن کرده‌اید یا میز را چیده‌اید؛ در یخچال تق و تق صدا می‌دهد؛ شما هم می‌شنوید؟ شاید چیزی یادتان رفته است؟ بله جناب خیارشور؛ چاشنی خوشمزه ایرانی اینجا است با خواص بی‌نظیر و دلپذیرش!

شاید با خودتان بگویید که مجله دلتا همیشه آب از لب و لوچه ما آویزان می‌کند؛ چه شده است؟ هوس خیار شور کرده‌اید؟ فقط چند قدم تا سوپر مارکت، یخچال آشپزخانه یا حتی خانه مادر بزرگ فاصله دارید؛ جناب خیارشور را تحویل بگیرید؛ نوش جان!

خیارشور

خیارشور

خیار شور ماده‌ غذایی سالم و فوق‌العاده‌ای است که سرشار از مواد مغذی، حاوی کالری اندک و همچنین، منبع غذایی عالی برای باکتری‌ های مفید موجود در معده است که از این نظر، به عنوان ماده‌ غذایی پروبیوتیک شناخته می‌شود.

ویتامین های خیار و خیار شور

خیار فقط مقدار کمی مواد مغذی مانند پتاسیم، ویتامین C و ویتامین K را به بدن می‌رساند. البته این میوه هم در جای خودش یک شاهکار بی‌نظیر است؛ اما بهتر است فکر جایگزین‌های مناسب پر ویتامین آن هم باشید؛ چه گزینه‌ای بهتر از خیار شور! کلسیم، پتاسیم، سدیم، منیزیم و … در همین شیشه کوچک خیارشور جمع هستند؛ دهان‌تان آب افتاده است؟ این داستان خوشمزه هنوز ادامه دارد…

خیار-1

خواص خیار

به طور کلی، انواع خیار ( خیار شور یا خیار چنبر و سالادی ) مقدار زیادی از مواد مغذی را به بدن می‌رساند و در عین حال کمک‌تان می‌کنند تا به راحتی بر گرمای تابستان غلبه کنید. این ماده‌ خوراکی مقدار زیادی آب و الکترولیت به بدن می‌رساند و برای لاغری هم بسیار مفید است؛ از طرف دیگر، برای داشتن زیبایی بیشتر پوست و مو چه گزینه‌ای بهتر از جناب خیار و نوه و نتیجه هایش؟!

آب خیار شور را دست کم نگیرید

آب خیارشور یک ماده دور ریختنی نیست! سدیم و سرکه و ادویه های مخلوط در این آب بسیار مغذی هستند. این نوشیدنی هم ویتامین های خاص خودش را دارد؛ کلسیم، کربوهیدرات، سدیم، پتاسیم و منیزیم.

آب-خیار-شور

فواید آب خیار شور

این نوشیدنی با ارزش که بسیار مظلومانه ته شیشه نشسته است را دور نریزید! می‌پرسید چرا؟ آب این ماده یک مکمل طبیعی برای ورزشکاران است، گرفتگی عضلات را درمان می‌کند، درد معده را تسکین می‌بخشد، آفتاب سوختگی را بر طرف و قند خون را هم کنترل می‌کند.

خواص خیار شور

برخی از خواص خیارشور برای سلامتی عبارت است از بهبود وضعیت گوارش، منبعی غنی از آنتی‌اکسیدان، کمک به کنترل دیابت، حفظ سلامت کبد، حفظ سلامت معده، کمک به کاهش وزن و درمان تهوع بارداری.

البته منظور ما بیشتر خیار شور طبیعی و خانگی است که طعم ادویه ها و سرکه آن باعث سلامتی بدن است و خود خیار هم که خاصیت های زیادی دارد؛ خیار شور های آماده با مواد نگهدارنده موجود در آن ممکن است سلامت معده را به خطر بیندازد؛ اینجا است که ممکن است سرطان معده به سراغ شما بیاید؛ پس به شما توصیه می‌کنیم که این چاشنی را در خانه تهیه کنید.

آنتی اکسیدان فراوان

همین که مواد پخته می‌شوند، خاصیت‌شان را تا حد زیادی از دست می‌دهند؛ شور انداختن مواد خوراکی به خصوص گروه سبزیجات می‌تواند خواص آن‌ها را حفظ کند.

درواقع، فرایند تهیه‌ شور از این اتفاق جلوگیری می‌کند؛ زیرا در این روش، میوه‌ ها و سبزی‌ ها در یک محلول، بدون نیاز به پخته شدن، با هم ترکیب می‌شوند و به این ترتیب، آنتی‌اکسیدان‌های موجود در این مواد غذایی به طور کامل حفظ می‌شوند.

بهبود دستگاه گوارش

همه ما می‌توانیم از داشتن دستگاه گوارش قوی و سالم بهره‌مند باشیم؛ با این حال، گاهی اوقات، بسیاری از ما به دلیل عدم تعادل در رشد باکتری‌ ها یا مصرف ناکافی فیبر دچار اختلالات معده و روده می‌شویم؛ بهتر است بدانید که خیارشور یک ماده‌ پروبیوتیک محسوب می‌شود که به باکتری های معده و روده کمک می‌کند.

سلامت کبد

خیار شور یک چاشنی تنها نیست؛ شما می‌توانید آن را با دیگر سبزیجات و میوه ها مخلوط کنید. با اینکه بسیاری از انواع شور ها می‌توانند با بهبود عملکرد کبد به دفع سموم از خون کمک کنند، استفاده از انگور فرنگی در شور تأثیر ویژه‌ای در کمک به بهبود عملکرد کبد دارد و می‌تواند مسمومیت کبدی را خنثی کند.

تقویت معده

سرکه داخل بدن به عنوان یک ماده‌ باز یا قلیا عمل می‌کند؛ این ماده در جلوگیری از تولید بیش از حد اسید و حفظ دیواره‌ های معده در برابر آسیب‌ های ناشی از اسید موثر است؛ به این ترتیب، مصرف خیارشور می‌تواند به پیشگیری از زخم معده‌ دردناک‌ و کاهش احتمال ابتلا به سرطان معده کمک کند.

رژیم-خیار

درمان تهوع بارداری

خیارشور به کاهش حالت تهوع و استفراغ ناشی از تهوع صبحگاهی در دوران بارداری کمک می‌کند. پژوهش‌ها نشان داده‌اند،‌ غذاهای ترش و شور باعث فرو نشاندن احساس استفراغ و تسکین حالت تهوع می‌شوند. البته باید مراقب نمک، سدیم و مشکل فشار خون در بارداری هم باشید.

سلامت طحال

خیارشور منبع خوبی برای فیبر و باکتری‌ های پروبیوتیک است که به حفظ سلامت طحال کمک می‌کنند.

آب-خیار-شور

رفع عفونت واژن

عفونت‌ های مخمری همواره مایه عذاب زنان هستند؛ این مسئله و وجود باکتری های طبیعی واژن باعث ایجاد سوزش و ناراحتی در خانم‌ها می‌شود؛ البته مخمر ها جزء طبیعی میکروفلورای واژن هستند.

خیارشور به حفظ سطوح بهینه‌ این باکتری‌ های پروبیوتیک مفید، کنترل مخمرها و کاهش قابل توجه احتمال خطر ابتلا به عفونت‌ های مخمری کمک می‌کند.

کاهش دهنده استرس

خیارشور بخورید تا آرام تر شوید. سطوح باکتری‌ های پروبیوتیک در روده و مجاری گوارشی تأثیر کورتیزول را به اندازه‌ قابل توجهی در مسیر مغز کاهش می‌دهند؛ به این ترتیب، این باکتری‌ های ساده می‌توانند شما را آرام و خونسرد نگه دارند.

ضد یبوست

خیارشور سرشار از فیبر، آب و باکتری‌ های پروبیوتیک است که همگی به حفظ کارکرد و سلامت روده‌ها و مجاری گوارشی کمک می‌کنند؛ این یعنی خداحافظی با مشکل یبوست.

منبع غذایی کوهنوردان

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که بعد از یک کوهنوردی جانانه عضلات تان درد بگیرند؛ به طوری که اصلا نتوانید راه بروید.

طبق مطالعه‌ای که نتایج آن در نشریه‌ علوم و پزشکی در ورزش منتشر شدند، گرفتگی ماهیچه‌ افرادی که آب بدن‌شان را از دست داده‌اند، بعد از مصرف آب خیار شور، سریع‌تر بر طرف می‌شود. برای بهره‌مندی از این همه خاصیت فقط کافی است تا یک سوم فنجان آب خیارشور بخورید.

آب رسان طبیعی بدن

هنگام انجام دادن تمرین‌ های سخت ورزشی که بیش از یک ساعت طول می‌کشد یا در هوای گرم انجام می‌شوند، ممکن است به اندازه‌ کافی آب برای بدن فراهم نشود. در این شرایط، با نوشیدن مایعات حاوی سدیم و پتاسیم می‌توانید به آب‌رسانی سریع‌تر بدن‌تان کمک کنید؛ البته مراقب احتباس آب در بدن خود هم باشید.

 

۲ دیدگاه

  1. حیدری

    ۹ آبان ۱۳۹۸ در ۳:۲۵ ب٫ظ

    جالب بود

    پاسخ

  2. فرهاد کرمی

    ۵ آبان ۱۳۹۸ در ۵:۱۰ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…