خارش کف پا و علل آن

۷
2
زمان مطالعه: 3 دقیقه
علت خارش کف پا در اکثر مواقع مشکلات ساد‌ه‌ای مانند خشکی پوست و نیش حشرات است، اما در برخی مواقع این عارضه از بیماری‌های جدی‌تری مانند اگزما، پسوریازیس، بیماری پای ورزشکار، بیماری کلیه، کم کاری تیروئید و دیابت ناشی می‌شود.
علت خارش کف پا

خارش بدن مشکل آزار دهنده‌ای است که ممکن است آن را در پا‌ تجربه کنید. خوشبختانه این مشکل در اکثر مواقع به خودی خود بهبود می‌یابد و هیچ دلیل نگران کننده‌ای برای آن وجود ندارد، اما در برخی موارد نادر، خارش کف پا در اثر بیماری‌های جدی ایجاد می‌شود و برای درمان آن باید به پزشک مراجعه کنید. اگر شما هم دچار خارش کف پا شده اید، برای یافتن علت خارش کف پا با مجله دلتا همراه باشید.

خارش کف پا

علل اصلی خارش کف پا

در اکثر مواقع علت اصلی خارش کف پا خشکی پوست است، اما برخی بیماری‌های پوستی و شرایط پزشکی هم باعث این خارش می‌شوند. برخی از علل خارش کف پا عبارتست از:

خشکی پوست

رایج‌ترین علت خارش کف پا خشکی پوست است. خشکی پوست در اثر حمام رفتن بیش از حد، عدم استفاده از مرطوب کننده مناسب، ژنتیک، قرار گرفتن بیش از حد در مقابل نور خورشید، برخی شرایط پزشکی و مصرف برخی دارو‌ها ایجاد می‌شود

نیش حشرات

زمانی‌که حشرات فردی را می‌گزند، یک واکنش التهابی در بدن او اتفاق می‌افتد و منجر به ترشح ماده‌ای شیمیایی به نام هیستامین می‌شود. ترشح این ماده باعث خارش در محل گزش حشرات می‌شود.

پوست

اگزما

اگزما یکی از شایع‌ترین بیماری‌های پوستی است، افرادی که به این عارضه مبتلا هستند پوستشان کمتر از حد معمول چربی تولید می‌کند، در نتیجه دچار التهاب، خارش و خشکی پوست می‌شوند. اگزما در بیشتر مواقع در دست‌ها، زانو و آرنج اتفاق می‌افتد و باعث خارش و خشکی پوست می‌شود، اما در برخی مواقع این عارضه می‌تواند روی پا هم اثر بگذارد و باعث خارش شود.

پای ورزشکار

علت خارش کف پا می‌تواند یک بیماری پوستی به نام پای ورزشکار باشد. این بیماری در اثر عفونت قارچی ایجاد شده و بر کف پا و پوست بین انگشتان پا تاثیر می‌گذارد. قارچ‌هایی که منجر به این مشکل پوستی می‌شوند، در مکان‌هایی مانند ورزشگاه، رخت‌کن، استخر، آرایشگاه و لباس آلوده جمع شده و در محیط گرم و مرطوب به سرعت رشد می‌کنند. این بیماری با علائمی مانند خارش و سوزش کف پا، پوسته پوسته شدن پوست، بثورات پوستی، خونریزی و ایجاد تاول همراه است. علائم این بیماری بعد از درآوردن جوراب تشدید می‌شوند.

درمان خارش

بیماری کلیه

در صورتی‌که عملکرد کلیه‌ها دچار اختلال شود، مواد زائد در خون جمع شده و منجر به خارش در اندام‌های تحتانی بدن به ویژه پا‌ها می‌شود.

مشکلات تیروئید

غده تیروئید در جلوی گردن قرار دارد و سوخت و ساز بدن را کنترل می‌کند. در صورتی‌که ترشح این هورمون‌ها کاهش یابد، فرد دچار کم کاری تیروئید می‌شود. خشکی و خارش پوست، از شایع‌ترین علائم کم‌کاری تیروئید بشمار می‌آیند، بنابراین در برخی مواقع علت خارش کف پا کم‌کاری تیروئید است.

دیابت

دیابت در اثر بالا بودن قندخون ایجاد شده و با علائمی مانند تکرر ادرار، خستگی، تشنگی، تاری دید و زخم‌هایی که دیر بهبود می‌یابند همراه است. اما در برخی مواقع این بیماری منجر به خارش پوست هم می‌شود. بالا بودن قند خون و گردش خون ضعیف در افراد دیابتی، باعث خارش بدن به ویژه در قسمت پایینی پا می‌شود؛ بنابراین در صورتی‌که خارش با سایر علائم دیابت همراه باشد، ممکن است علت خارش کف پا بیماری دیابت باشد.

دیابت

بارداری

خارش بدن و کف دست و پا یکی از مشکلات شایع در دوران بارداری است. علت خارش پا در دوران بارداری، تغییرات هورمونی به ویژه افزایش هورمون استروژن است. همچنین در این دوران، بدن دچار کم‌آبی شده و زنان باردار دچار خشکی پوست می‌شوند. معمولا خارش بدن بعد از زایمان بهبود می‌یابد.

پیشنهاد مطالعه: مطلب سرگیجه و حالت تهوع چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم را بخوانید.

۷ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۹:۵۰ ب٫ظ

    با سلام و تشکر از لطف شما بسیار سپاسگزارم برنامه‌های بسیار خوبی است و بنده هم میتوانم به خوبی از آن استفاده نمایم وبه من کمک می‌کند

    پاسخ

  2. ناشناس

    ۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۱۰:۱۵ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۳۰ فروردین ۱۴۰۰ در ۱۱:۵۸ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۲۱ فروردین ۱۴۰۰ در ۱۰:۵۶ ق٫ظ

  5. ناشناس

    ۲۰ فروردین ۱۴۰۰ در ۱۲:۰۳ ب٫ظ

  6. ناشناس

    ۲۰ فروردین ۱۴۰۰ در ۱۲:۰۳ ب٫ظ

  7. ناشناس

    ۲۰ فروردین ۱۴۰۰ در ۱۰:۲۰ ق٫ظ

    واقعا علمی و خوب بود

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…